Jeg har et problem, som jeg undrer mig over, om der findes en løsning på.

Jeg er i gang med at bygge en solid gyngestativ til mine børn, og efter at have grundmalet med linolie/linoliemaling/terpentin (50% 35% 15% ifølge Ottossons opskrift) samlede jeg hele herligheden, bare for at opdage, at den solide stativ ikke var så solid :(

.....nå ja, så slemt er det måske ikke, men jeg vil have den endnu mere "stabil".

Overliggeren på stativet har et tværsnit som et T, som jeg har bygget med to sammenlimede og tapmede 145 bjælker. Det blev virkelig stabilt. Benene lavede jeg med enkeltstående 145'ere, og de blev lidt svajende. Nu vil jeg også lave benene med samme form som overliggeren, dog med en noget tyndere 145-95 kombi.

Problemet er, hvordan jeg kan få noget lim til at binde, når benene er indsmurt med olie.
Jeg brugte polyuretanlim til overliggeren.

Hvor dybt trænger linolien ind i træet? Kan man "affedte" med sprit eller terpentin?
.....eller må jeg bide i det sure og lade linolien oxidere, hvilket sikkert tager en halv evighed?

Taknemmelig for hjælp.

Det kan nok funke med PU-lim, hvis du affedter med acetone.
Men hvis du bare vil fjerne svajet, tror jeg, det er tilstrækkeligt, hvis du skruer forstærkningen fast. Det bør være nok med skruer c/c 500.

Byggede selv en sådan stilling til mine børn for 15 år siden med samme metode!

J
T-röd plejer at fjerne meget af den fede overflade.

Tak for jeres svar.

Jeg gik i gang i forgårs og skulle kappe ned 145-reglerne. Desværre havde jeg kun en lortesav til rådighed, hvor anslaget pludselig løsnet sig med et alvorligt skævt snit som resultat :(
Så det ene benpar gik i skoven, og så kan jeg lige så godt lave det andet om også.

Ja ja, summa summarum så bliver det at købe lidt mere træ.

Da jeg kiggede/følte på snitfladen, så virkede den ikke så frygteligt fed, faktisk kunne jeg slet ikke se nogen indtrængning overhovedet....så det havde sikkert fungeret med lidt acetone/sprit som I siger.

Angående at skrue så havde det også fungeret fint, jeg har bare en pervers hang til flotte limede konstruktioner uden skruer ;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.