Hej,
Jeg har støbt en tynd skive i Glasfiberbrug, som jeg har gjort mange gange før, men jeg ville nu prøve at lime den op på væggen. Går ikke mere i detaljer om hvorfor mm.

Skiven er som sagt støbt i Glasfiberbrug A fra finja og er ca. 20 mm tyk. Alle sider er glatte undtagen bagsiden, som var den side, der blev efterladt åben i støbeformen.

Væggen er mursten med puds udenpå, og det er altså skivernes bagside, der vender mod den pudsede væg.

Jeg har brugt en lim fra Bostik, der hedder MaxiBond Extreme og skulle være meget stærk og klare dette.

Jeg får nogenlunde fæste, og skiven bliver absolut siddende på væggen, MEN jeg kan med lidt let vold rive den ned. Jeg vil altså have, at den skal sidde betydeligt hårdere.

PROBLEMET, som jeg har forstået det, er, at når man så river skiven ned, kan man på limen se, at den yderste "ballast" eller "korn" fra glasfiberbrugsskiven er det, der følger med. Dvs. for at forklare det enkelt, tænk at man skulle lime på sand, det fæstner jo ikke, fordi "kornene" i sandet sidder jo løst og følger bare med. Det er samme princip, limen går let at trække af, da den kun fæster i de yderste "korn", som ikke sidder sammen særligt godt. Eftersom glasfiberbrug er på denne måde igennem, spiller det ingen rolle, hvad jeg gør med overfladen, det vil altid være en "kornet" overflade.

Spontant føles det som om, at løsningen er, at jeg må behandle skiverne på en eller anden måde for at få overfladen til at sidde bedre sammen, eller på en måde få overfladen mere enhedlig, så limen ikke kun fæster i de yderste "korn".

Hvad bruger man så? En slags Betonprimer? Binder? Der findes uendeligt antal produkter, og jeg har meget svært ved at vide, hvad jeg skal behandle skiverne med. Men på en eller anden måde få "ballasten"/"kornene", der sidder yderst på skiven, til at sidde bedre sammen med hele skiven.

Håber I forstår, hvad jeg prøver at forklare, jeg mærker selv, at min beskrivelse ikke var let at læse.

Stort tak på forhånd.

Kør binder så tager du kakelfix.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.