Jeg er ved at blive skør af alle slags lim, der ikke holder, hvad de lover.

Sætter Moelvens vægplader på tidligere malet betonvæg og limer ifølge instruktionen på tuben. Der står, at det skal fæste direkte.

Jeg tænkte, at dette ville være super nemt, så jeg gik i gang med stor iver helt alene. Pressede med fuld kraft med en stempelstang og lod det så sidde en stund, mens jeg forberedte næste plade. Løsnede og tænkte, at det her er sjovt - indtil det hele faldt af. For at få det til at fungere, skal man altså sætte pladen i pres i timer. Det ville tage uger at lave et større rum, hvis man kun kan sætte en 40 cm plade ad gangen. Man har jo ikke ubegrænset med tvinger til at sætte vægplader i pres. Ifølge beskrivelsen skal man kunne montere uden stødfiksering.

Limmet er købt hos ByggMax og hedder Illbruck PL600. Et forholdsvis dyrt lim hos ByggMax. Er der forskel på forskellige PL200, 400, 600 osv?? Hvis man læser teksten, står der næsten det samme på alle. Det er ikke af nærighed, men bare fordi jeg gik ud fra, hvad der stod på tuben.

Mit spørgsmål - er det det forkerte lim? Overfladerne kan jo ikke være de sværeste at lime. De er helt glatte og rengjorte efter alle kunstens regler.

Hvad jeg nu måtte gøre, var at tage sømpistolen og skyde pladerne fast i betonen for at fixe dem, med det resultat at nogle søm bøjede sig, da man kom til at ramme en sten inde i betonen. Og en masse små sømhuller flere steder. Så nu skal jeg også male.

:wow: Erber

Prøv turbo tack fra Danalim. En af de bedste når det kommer til at binde hurtigt, hvis du spørger mig.

• Synes
erber
  • Laddar…
Har samme erfaring som dig af pl 600.

Pl 400 er et meget bedre lim fester altid.

Tec7 findes også på byggmax, er lige så godt som pl 400 men uden opløsningsmiddel.

• Synes
erber
  • Laddar…
PL600 har brug for en sugende overflade for at hærde, og begge dine overflader er måske ikke tilstrækkeligt sugende, så det tager længere tid?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.