Vi har tænkt at sætte liggende panel i stue/køkken til foråret, arealet er ca. 40m2. Hvad er grundprincippet, river de gamle gipsskiver ned og sømmer på reglerne eller sætter vi panelet direkte på gipsen?

Vi har også tænkt at rive køkkenet ud samtidig, hvilket medfører lidt elarbejde.. Er det værd (tidsmæssigt) at samtidig udskifte alle gamle ujordede stikkontakter samt skifte central, eller tager det en evighed?

Hej Xekich, svarer på dit første spørgsmål:
Lad gipsen blive, så bidrager den til lydisolering mellem rummene.
Desuden er det ret nedskrænende at rive gips ned.

El: Det kan være ret dyrt at skifte central. Er det værd at koste?

//KoW

Gipset synes jeg, du skal lade sidde, find c.c målet og mærk reglarne ud. Nu ved jeg ikke, hvor mange udtag og hvor stor central du har, men beregn ca. en dag + materialer, tag 2-3 tilbud. Jorde udtagene er ingen større operation, hvis det gælder indfældet el i rør. Centraludskiftning fra diazed til dværgbrydere/ automatsikringer er mest kosmetisk efter min mening. Gamle porcelænssikringer med jfb opfylder samme funktion.

Ok, hvis vi nu gør sådan, at vi lader gipsen sidde tilbage, hvordan gør vi så med eksisterende apparat-/forbindelsesdåser? Disse vil jo komme en panelbredde "længere inde" i væggen.. Findes der påbygningsdåser eller lignende?

Fnularn sagde:
Centralbytte fra diazed til dværgbrydere/automatsikringer er mest kosmetisk efter min mening. Gamle porcelænssikringer med jfb opfylder samme funktion.
Samme funktion ja, men stå der en lørdag aften og din gamle porcelænssikring ryger ad helvede til, og du har ingen derhjemme.... Nu var det en hovedsikring, der gik for mig, hvilket gjorde, at jeg havde svært ved at "udskifte" noget, jeg ikke havde brug for. Efter en del telefonsamtaler fandt jeg til sidst nogen, der havde nogle ekstra propper derhjemme, som jeg kunne få.

Læresætning, hav altid ekstra propper derhjemme, man ved aldrig, når de beslutter sig for at stoppe med at fungere.... eller hav ikke alle maskiner i gang samtidig... :)

Det store problem, som jeg ser det, er vel, at det kommer til at tage sin tid med alt, hvad det indebærer (micromad, uforstående familiemedlemmer osv.) HVIS vi nu vælger at skifte til dværgbrydere samt jordforbinde stue/køkken, er det kutyme at jordforbinde de resterende rum i stueetagen?

Arbejdsomkostningen er ingen faktor i dette tilfælde, da der er elektrikere i nære familieled :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.