Jeg er helt med på, hvordan jeg skal gøre. Reagerer bare på diverse beskrivelser, som ikke belyser dette tydeligt.

Læste fx om et tip, at man skal sætte en lille afstand bag spiklisterne for at få en god ventilation i spalten. Også dette ville jo resultere i en masse punkteringer, hvis man har for lange søm.

Nok om dette, men et spørgsmål består, hvilke vandmængder er det, vi taler om egentlig? Dugen kaldes jo trods alt vinddug, og panelet skal jo holde alt vand fra dugen. Er det bare lidt kondens, der dannes, så føles det jo ikke så vigtigt, om der bliver nogle huller her og der ... eller?

Distance føles lidt overdrevet, synes jeg, og det fungerer ikke i dit tilfælde, hvis du har liggende 45x45 bagved. Der skal ikke komme noget vand ind, og kondens tror jeg næppe, der bliver så langt ude i væggen. At punktere vindduken kan man ikke komme udenom, da man skal fastgøre materialet på en eller anden måde. Bare kør på :)

Men altså ignorerer alle bare det jeg har skrevet om rigtig sømlængde?

@Arne99: Det som står i træguiden går jo også ud fra, at du bruger plademateriale som vindskærm. Da er lidt for lange søm slet ikke det samme problem.

Arne999 sagde:
Jeg er helt med på, hvordan jeg skal gøre. Reagerer bare på diverse beskrivelser, som ikke belyser dette tydeligt.

Læste fx om et tip, at man skal sætte en lille afstand bagved sømbrædderne for at få en god ventilation i spalten. Dette ville også resultere i en masse punkteringer, hvis man har for lange søm.

Nok om dette, men et spørgsmål står tilbage, hvilke vandmængder er det, vi taler om egentlig? Dugen kaldes jo trods alt vinddug, og panelet skal jo holde alt vand fra dugen. Er det bare lidt kondens, der dannes, så føles det jo ikke så vigtigt, hvis der bliver et hul her og der ...eller?

Bor du vindudsat, så kan der nok trænge lidt vand ind ved slagregn. Meget afhænger jo af, hvilken slags panel du skal have (hvilket du ikke har angivet). Overlægspanel er ikke særlig udsat, da det giver en naturlig ventilation alligevel. Er det fer og not panel, så ville i det mindste jeg have brugt afstandsstykker bagved sømbrædderne.

Helt med på det du siger om spiklængde, kører jo med liggende nu så opfølgende spørgsmål er bare af ren nysgerrighed

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.