Jeg er i gang med at efterisolere facaden, som vil have stående panel. Jeg har brugt liggende lægter på gavlen, hvilket har fungeret godt. Fordelen, som jeg ser det, er, at vindpappen ikke bliver punkteret af hver enkelt søm, der ellers går gennem sømreglen og gennem pappen.

Det havde dog været lettere at sætte stående lægter, synes jeg... Men så punkterer man jo som sagt vindpappen, hvilket ikke føles ok, eller????

Du skal jo købe søm, der har den rigtige længde i forhold til panel og spikregel. Det findes.

Så kan jeg synes, at der findes andre fordele ved liggende reglar. Dels kan du bruge betydeligt tyndere spiklægter, eftersom du kan lægge den tæt op ad den bagvedliggende regel (med vindpappen imellem).

Desuden er det jo godt at bryde de kuldebroer, som dine gamle reglar udgør. Dette sidste forudsætter jo, at huset er et regelhus, men du har måske et ældre hus med massiv plankestamme?

Jeg har et tømmerhus.

Mener du, at jeg skal sømme oplæggerne med søm kortere end 22+38mm (har 38 sømlekter) dette lyder jo lidt vel småt .. Desuden skyder sømpistolen jo ind forskelligt, så for at være på den sikre side, er det jo nogle mm kortere tom, som gælder.

Arne999 sagde:
Jeg har et tømmerhus.

Mener du, at jeg skal sømme oplæg med søm kortere end 22+38mm (har 38 sømliste) dette lyder jo lidt vel småligt.. Desuden slår sømpistolen ind forskelligt, så for at være på den sikre side, er det jo nogle mm kortere tom som gælder
Jeg mener, at hvis du efterisolerer med liggende reglar, fx 45x45, så kan du derefter sætte vindpape og så bruge fx. 15mm tyk sømliste udenpå hver 45x45 regla.

Sømmer gør du naturligvis med søm, der går godt ind i den underliggende 45x45 regla. 75mm søm ser ud til at passe godt i dit tilfælde!

Aja ok det er liggende som gælder helt enkelt

Men apropos det... Det er vel ret almindeligt at der sættes vindpapp på stående reglar, og så spiklægter som spikres direkte igennem hvilket så punkterer pappen....???

En anden detalje... jeg satte 70reglar liggende på gavlen da spiklægterne er 70.... Passer sådan nogenlunde med vindpappen som er 125 bred.... Antager at 45bredde er nok men da føles det jo meningsløst med 70spiklægter...

Læs også dette på træguidehjemmesiden, hvilket jo def betyder, at vindtæppet punkteres af søm uden at blive klemt omkring...

I slagregnsudsatte situationer er det passende at mellem sømbræt og vindtæppe fastsætte lodrette ventilationsbræt eller afstandsplader af f.eks.8 mm board for at sikre ventilationen og forhindre vand på sømbrættets overside i at trænge ind i og beskadige vægkonstruktionen. Dette er særligt vigtigt ved låsebrædder og fer & not panel. I låsepanel antages ventilationen at kunne opfyldes gennem selve konstruktionen med panel og sømbræt. I tilfælde af, at særlige bræt eller afstandsstykker bruges bag sømbrættet, bør sømbrættets tykkelse ved pladskonstruerede ydervægge være mindst34 mm for at brættet kan spænde frit.

Selvfølgelig er det vanvid at punktere vindtæppet. Så gør det jo meget lidt nytte, hvis det er perforeret med tusindvis af små huller.

Som jeg skrev i mit første indlæg, der findes de rigtige sømlængder at bruge. Gunnebo har panelnagler i dimension 2,8-48, 2,8-55, 2,8-70 og 2,8-75. At bruge søm, der går igennem listerne, giver jo ingen ekstra udtræksstyrke, da de alligevel bare vil sidde i "luften".

Så som jeg skrev fra starten, enten klemme vindtæppet mellem to regler, så er det okay at sømme igennem det. Eller så bruger du tilpasset sømlængde.

Arne999 sagde:
Men på tal om det... Det er vel ret almindeligt, at der sættes vindpap på stående regler, og så lægter, som der sømmes igennem, hvilket så punkterer pappen....???
Almindeligt er det sikkert, men det er stadig forkert. Det er desværre almindeligt, at forkerte udførelser er almindelige i byggebranchen!

Arne999 sagde:
En anden detalje...jeg satte 70regler liggende på gavlen, da lægterne er 70.... Passer cirka med vindpappen, der er 125 bred.... Antager at 45bredde er nok, men så føles det jo meningsløst med 70lægter...
Det her forstår jeg ikke? Sæt lægterne på CC 60, så er det jo fint, CC-målet har jo intet med bredden på reglerne at gøre?
Så synes jeg, du skal bruge vindvæv, der er 3 meter bred. Meget hurtigere at få på. Pap hører til 70'erne.

Jeg satte 70reglar med 55,5cm mellem for at passe med isoleringen uden at skulle skære alt.... Det indebærer jo en noget højere cc mål hvilket gjorde at 125cm pappen ikke passede så godt...3m lyder som et bedre alternativ...

Arne999 sagde:
Jeg satte 70reglar med 55,5cm mellem for at passe med isoleringen uden at skulle skære alt.... Det indebærer jo et noget højere cc mål, hvilket gjorde at 125cm pappen ikke passe så godt...3m lyder som et bedre alternativ...
Ok, så forstår jeg. Men der er jo intet der hindrer, at du sætter 45x45 reglar horisontalt og så bruger 70 brede spiklægter ovenpå. Sætter du dem centreret over hinanden, vil det fungere godt alligevel. Spikene bør så tilpasses, så den ikke går igennem spiklægten.

Det jeg mente var, at du ikke behøver at bruge så tykke spiklægter som 38mm. Hvis du alligevel skal gøre det, kan du jo lige så godt sætte "isoleringsreglarna" stående. Fordelen jeg mente var, at du kan bruge f.eks. 15mm tykke spiklægter forudsat, at de har støtte langs hele deres længde bagved af en 45mm regel. Det bygger altså lidt mindre, hvilket ofte kan være en fordel med tanke på vinduer og grundsokkel og sådan. Desuden er vel 15mm spiklægter betydeligt billigere end 38mm tykke.

Det var denne info jeg gik på fra træguiden.... 34 (ikke 38 som jeg skrev) er allerede indkøbt i en stor bunke. Ligesom man på billedet også så sidder jo spillereglen direkte på vindpapp med mineralolierne på afstandsklodser bagved.... Punkterer jo enden dette overalt med 75mm søm

Sømlægte: 34x70 mm G4-3 eller bedre med skrånende overside. Vertikal og horisontal vægregel: konstruktionsvirke 45 mm.
Vindbeskyttelse: plademateriale udvendigt godkendt og fugttålende plade.
Varmeisolering: plader af mineraluld.
Damspærre: aldringsbestandig plastfolie.
Indvendig beklædning: beklædningsplader eller træpanel.

Alternativ 1:
Stående panel af træ med dækbræt: tykkelse bundbræt ≥ 22 mm, bredde ≤ 175 mm. Dækbrættets dimension bestemmes blandt andet med hensyn til udseendet.
Fastgørelsesmidler: varmforzinket trådsøm 75-2,8, alternativt panelskrue længde 48-60 mm, til bundbrædder <25 mm, varmforzinket trådsøm 100-3,4, alternativt panelskrue længde 75-90 mm, til brædder ≥ 25 mm samt til dækbrædder og dækbræt.

Arne999 sagde:
Det var denne info jeg gik ud fra fra træguiden.... 34 (ikke 38 som jeg skrev) er allerede indkøbt i en stor bunke. Ligesom man på billedet også ser, så sidder spilreklen jo direkte på vindpappet med mineralolierne på afstandsklodser bagved.... Punkterer jo enden dette overalt med 75mm søm
Læser du ikke, hvad jeg skriver eller?

Ingen fare for at punktere vindsperren, hvis du har en liggende 45x45 at fæstne sømmelægterne i, som vectrex skriver. Har man derimod kun sømmelægter uden liggende regler, bør man nok tænke på ikke at punktere vindsperren. Blev en gentagelse af, hvad der er skrevet :) Mange hustillverkare bruger f.eks. 50 mm søm, der er lige så tykke som en 90 søm. Tykkelsen på sømmen er nødvendig for at få godt "nyp", hvis man f.eks. sætter panel på liggende sømmelægter uden 45x45 bagved. Disse søm synes desværre ikke at være så almindelige i byggemarkederne. Men som i dit tilfælde, hvis jeg har forstået det rigtigt, så 60,70 mm søm til indvendige brædder og 90 søm til "locken". 70 søm er for dårlige til at trække "locken" med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.