Hej!
Undrer om det er konstruktionsmæssigt OK at lægge bjælkerne liggende i stedet for stående på en carport med opbevaringsrum i målene 9x4,7m.
Billederne er taget på 2 forskellige dage, snedkeren har savet i træbjælken for at "sænke" taget/carporten med 3-4 cm. Er det OK eller er der risiko for, at de braser sammen?

Taknemmelig for råd!
Med venlig hilsen
 
  • Billede af en træbjælke med et dybt snit, skåret for at sænke taget på en carport. Omkringliggende træhus baggrund. Rød cirkel fremhæver snittet.
  • Træbjælke placeret vandret på carport, tilskåret for at sænke loftet med 3-4 cm. Spørgsmål om konstruktionssikkerhed og risiko for sammenbrud.
  • Trækonstruktion af en carport med liggende bjælker. Et bjælkestykke er delvist skåret væk for at sænke taget.
  • Trækonstruktion af en carport under opførelse. Træbjælker er ændret for at sænke taget. Stiger og værktøj ses i byggepladsen.
  • Trækonstruktion af carport under opførelse med liggende bjælker og plast indpakning.
Man plejer at have bjælker stående.

Findes der nogen konstruktionstegning eller bygger han freestyle?

Var der byggetilladelse involveret, så burde der findes en tegning for projektet.
 
R Robert-san01 sagde:
Man plejer at have bjælker stående.

Er der en konstruktionsplan, eller bygger han på freestyle?

Hvis der var byggetilladelse involveret, burde der være en plan for projektet.
Føles virkelig som freestyle. Byggetilladelse findes, men ingen konstruktionsplan i detaljer, måske min fejl? Ny husejer, så ret grøn i det hele. Mere arkitektplan for selve byggetilladelsen, som er blevet godkendt, men i planen kan man ikke rigtig se, hvordan tingene skal bygges. Mere hvilke materialer der skal bruges, men ikke rigtig "hvordan". Kan poste eksempel her. Ikke den officielle plan, den officielle er 3 grader. Her testede vi netop med 6 grader, og det er ikke rigtigt muligt at få en større hældning, for den bliver for lav.

Det store spørgsmål: Tror I, at det vil brage sammen, fordi de ligger ned, eller er det ligegyldigt?
 
  • Bygningsplan viser en sideudsigt af en konstruktion med specifikationer for taghældning, materialer og dimensioner, inklusive betongfundament.
D denis0716 sagde:
Stora frågan tror ni det kommer braka samman pga att de ligger ned eller saksamma?
Om du tager de samme bitar og bare vender dem ned så blir det fem retning på fibrene og det vil brage sammen, vil jeg tro. Du kan tjekke her hvad det er for forskel hvis man vender dem forkert.

https://www.traguiden.se/om-tra/mat...na,fibrerna än vinkelrätt mot fiberriktningen.

Så jeg ville tro at det er meget bedre som snedkeren har gjort.
 
Hvis der er en stolpe under hver tagspær/tagbjælke er det vel ingen problemer, men ellers burde hammarbandet være stående. Hvis højden er vigtig, kunne hammarbandet have været stående og brugt bjælkesko - men jeg er ingen konstruktør...
 
Den burde være stående, så får du en helt anden styrke.
Jeg byggede selv en carport i sommer og gjorde sådan her, se billede. Jeg tog ud stolperne i toppen, fæstnede en stående regel med gennemgående vognbolt i hver stolpe. Så en liggende regel på toppen, som jeg skruede oppefra. Held og lykke.
Trækonstruktion til carport med stående og liggende regler, forstærket med skråstivere, placeret foran en baggrund af træer.
 
  • Synes
Robert-san01
  • Laddar…
S
Hammarbånd har man liggende, bærende bjælker har man derimod stående. Hvis spærerne ender præcist under en bærende regel, så er det nok okay. Men ellers kan det blive dårligt, hvis et spær ender mellem to regler uden en indfældet bærende bjælke. Har du ikke haft en konstruktør, der har beregnet konstruktionen? Spontant synes jeg, at trækdimensionerne også er mærkeligt valgt.

PM mig, hvis du vil have, at jeg kigger på det.
 
  • Synes
Robert-san01 og 2 andre
  • Laddar…
MultiMan
Du skal have en bærende stolpe under hver tagbjælke, hvis du har hammarbandet liggende (eller hvad det skal kaldes her, bærline?) fordi en så tynd planke liggende har i princippet ingen stivhed overhovedet i den retning. De tagbjælker, der hviler på en sådan liggende bræt, vil hænge ned, hvor der mangler stolper under, så du får en rutsjebane.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.