S
Mit hus er bygget i 1969 og et godt eksempel på al den byggesjusk, der skete i den tid.
Jeg har nogle spørgsmål, som jeg håber at kunne få svar på fra jer, der måske ved :)

Væggen er bygget med 50 mm reglar og derefter 9mm masonit på begge sider, jeg har revet masoniten på den side, der skal renoveres, på den anden side er overfladen desværre allerede udskiftet, så det må ikke ødelægges.

Jeg har en tærskel og dør, som jeg skal udskifte til, karmen er 93mm "dyb", hvordan skal jeg gøre for at få karmen i linje med væggen? Jeg har overvejet at lægge på 22x45 lister på alle reglarne og på den måde bygge dem ud til 72mm.

9 + 72 + 13 bliver jo 94 mm så det er jo helt fint, men er det fornuftigt at bygge reglar ud med lister? Vil karmen sidde godt, når den ikke bliver centreret i reglen, den skal sidde i?

Reglarne sidder heller ikke i nogen bestemt CC, hvordan monterer jeg gipsen så? liggende?

22 x 45 fungerer fint at forstærke med. Du kan lime (& skrue) fast lægterne, så det bliver mere som en homogen regel.

Karmen vil sidde godt, hvis du fastgør den til reglen.

Monter nye reglar ved siden af de gamle (alternativt forstærk de eksisterende med lim & skruer), så det bliver cc 60 cm. I betragtning af hvor tynd og ranglet væggen sandsynligvis er, kan du sikkert med fordel montere ekstra reglar, så det bliver cc 30 cm.

S
Tak for svaret, jeg valgte dog en anden vej at gå alligevel. Det blev liggende 45x45 reglar, som blev fastgjort i de stående reglar, væggen blev meget mere stabil, så jeg er ret tilfreds, vedlægger nogle billeder, så man kan se, hvordan jeg gjorde :)

Sådan så det ud, da jeg rev, sømmene, der stikker ud, er sømmene, som masoniten på den anden side af reglerne er fastgjort med, utroligt nok er masoniten sømmet med 75mm søm :O

BVIRPtY.jpg

Et billede af regelopbygningen for væggen. Fatter ikke hvorfor der står tre reglar overalt, og hvorfor hammarbandet er brudt ved hver "midterste" regel.

mfQk4PW.jpg

Sådan så det ud, efter jeg havde reglet en aften, jeg limede og skruede reglarne i døråbningen, ellers er de kun skruede.

XhBpo2f.jpg

Sådan så det ud isoleret og klart til gipsning. Reglarne, der sad for den eksisterende døråbning, havde et mellemrum på 81CM nederst og 80CM øverst. Så justermoen var helt væk, satte de nye reglar op på korrekte mål, og så savede jeg det skæve væk fra de eksisterende reglar med tigersaven.

kbdKZxu.jpg

Gipset og klart, skal ind med en masse flere skruer, men ellers er det klart til tapetsering, dørkarmen blev monteret på cirka 2 timer, første gang jeg monterer en karm dog, så det tog et stykke tid at justere den ind :)

ZlD2xmx.jpg

• Synes
RoBo
  • Laddar…
Forstår nok ikke helt, er det en indervæg eller ydervæg du arbejder med?

S
Indervæg,

Fremragende!
Godt med informativ feedback!

(Næste dørkarm du monterer vil tage under 1 time. :))

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.