Hej!

Jeg skal lægge klinker. Overfladen er lidt over 4m2 og er placeret i gangen. Jeg har to spørgsmål om forarbejdet, som jeg håber, jeg kan få svar på.

Baggrund: Alle gulve i lejligheden er såkaldte undergulve fra 20'erne, som er taget frem, slebet og behandlet. Da gulvet ligger direkte på bjælkelaget, betyder det, at klinkergulvet, som jeg nu skal lægge, vil blive højere end resten af gulvene. Dette vil blive særligt tydeligt i den del af gangen, hvor klinkergulvet overgår til plankegulvet. Det er nemlig kun den "grovere" del af gangen, der skal have klinker. Af netop denne grund vil jeg bygge så lidt som muligt i højden.

1. Undergulvet, som det er i dag, er fer og not gran, der er sømmet på bjælkelaget i noten. Bjælkerne er med en afstand på cc 60. Gulvet er 30 mm tykt, og jeg synes, det føles meget stabilt. Jeg har ikke mærket nogen svigt i selve gangen. På det har jeg tænkt mig at klæbe fiberforstærket gulvgips (13 mm) med en 8 mm tandning af ardex s48 og derefter lægge klinkerne på det med en højelastisk fix. Vil det holde? Jeg ved, at man i en ideel verden burde tage undergulvet op og lægge reglar med cc 30, men det føles som en utrolig stor opgave, og jeg ved ærligt talt ikke, om jeg vil lykkes med det. Derfor har jeg i stedet besluttet at købe det bedste lim på markedet (s48), så det måske kan kompensere lidt.

2. Hvordan skal jeg tænke, når jeg skal klæbe gulvgipset fast? Skal jeg lægge gipset i samme retning som plankegulvet, eller skal jeg lade gipset gå på tværs af plankegulvet i samme retning som reglarne?

Taknemmelig for svar!

Hvor store fliser havde du tænkt dig?

A AskeHolst sagde:
Hvor store fliser havde du tænkt dig?
15x15 cm fliser som er 9 mm tykke.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.