Hej.
Jeg har tænkt mig at lave et rækværk ifølge tegningen nedenfor. De tre stolper er 46 mm i diameter og fremstillet i syrefast stål (SS2348). Tanken er at fræse spor i disse og derefter skubbe glasskiverne ind, eventuelt med en gummiliste (slange tilsvarende) mellem glas og stål. Glasset skal altså ikke være skruet fast eller lignende, men kun klemmes fast.
Ovenpå dette (ikke på billedet) skrues en overligger, som selvfølgelig bidrager med stabilitet.

Antager at lamineret glas er et must? Hvilken tykkelse er nødvendig, hvis man ser til både eventuelle regler og konstruktionsmæssigt? En klar svaghed er jo, at glasset kun stabiliseres i siderne.
Glasset skal kunne holde til en perfekt træf af en sladdende trehjulet cykel eller hund.

Skitse af et trapperækværk med tre stålstolper, hver 46mm i diameter, og mellem dem set to glasskiver. Viser konstruktion og mål.

Nogen der har en opfattelse?

Kan nok blive svært at skyde i glas + gummiliste, det vil give en skuffeeffekt eller blive tungt som satan. Man plejer at klemme fast pladerne. Der findes færdige beslag til det.

Ring for eksempel Fasadglas eller en anden større glasfirma, de hjælper også med glastykkelse.

3ple sagde:
Antar att lamellerat glas är ett måste?
Ja, lamineret glas er et must hvis du har børn. Men selv uden børn er det at foretrække.

Færdige beslag er ikke aktuelt. Men skulle der være behov for beslag, så fremstiller jeg sådan nogle. Spørgsmålet er, om det holder med en sådan fastgørelse, som jeg har tænkt? Hvilken tykkelse er nødvendig for glasset? 7mm, 10mm?

Hvis jeg ikke tager helt fejl, så må du ikke have glasruder eller lignende under 600 mm højde uden at det er lamineret eller hærdet.
Ved dog ikke, hvad bestemmelserne siger, hvis det er hjemmebyggeren, der gør det selv hjemme, men et nybyggeri bliver ikke godkendt.
MVh: Torpalainen

Nu begynder det at blive aktuelt at starte med rækværket.
Har kigget rundt lidt, og det ser ud til, at de fleste "kit", der findes til køb, indeholder 8,7mm lamineret glas. Kører nok på det. Ikke helt gratis dog.
Senere bliver det hjemmelavede (arbejdslavede) "klemmer" i rustfrit stål.

Bliver nok klart hvilken uge som helst:)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.