Hej,

samboen vil have en pergola, og jeg kunne bruge lidt hjælp med dimensionering, hvis der er nogen, der har styr på det.

Vedhæftet billede er en principskitse, men med korrekte mål. Det ville være fantastisk at klare sig med en stolpe i hjørnet, men hvis det bliver en kraftig limtræsbjælke, skal jeg måske overveje at få en ind i midten også. Tværstolper ligger på c60 her.

Den ene langside og den ene gavl kan skrues i husets ramme.

Tak på forhånd.
 
  • Principskitse af pergola med mål: 7095 mm bred, 2600 mm høj, 3595 mm dyb, viser ramme og tværbjælker med cc60 interval.
Mmm, den har jeg set og testet, men jeg synes, den giver lidt mærkelige svar, alternativt har jeg glemt min hållfasthetslära/mekanik. Hvis man ændrer CC-mål for tagbjælkerne, så siger programmet, at man skal gå op i dimension for dem, hvilket jo føles lidt mærkeligt, da de kun bærer deres egen vægt. At bærelinjernes dimension ændres er jo mere forståeligt, da tagbjælkerne samlede vægt mindskes.
 
Det der klarer du nok at bygge med 45*70mm, eftersom det kun behøver at bære sin egenvægt.
Selv ville jeg nok vælge betydeligt grovere dimension, eftersom tyndt træ ikke giver noget solidt indtryk, desuden ville jeg dimensionere, så det er muligt at lægge et rigtigt tag på, som kan tåle snekvaliten, eftersom vores somre er korte og kølige og pergolaer passer bedre på steder med lange solrige somre uden en masse regn.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.