I byggevarudeklarationen og lignende kan man finde ud af, at den "tekniske levetid" for f.eks. asfaboard er 60 år. Det lyder jo ret længe, men betyder det, at man må regne med, at asfaboarden kan begynde at falde fra hinanden efter 60 år? Jeg havde nok håbet, at huset, som jeg bygger, skal stå lidt længere end det, og det virker ikke så fedt at begynde at rive i vægge, gulv og tag (selvom det nok er en anden end mig, der må gøre det
).
Hvor længe kan man egentlig regne med, at plademateriale som asfaboard, oliehærdet board, plyfa, spån osv. holder? Findes der nogen institution, der tester og ved det?
Hvor længe kan man egentlig regne med, at plademateriale som asfaboard, oliehærdet board, plyfa, spån osv. holder? Findes der nogen institution, der tester og ved det?
Jeg tror det i princippet udelukkende afhænger af miljøet, hvor asfaboarden sidder.
Jeg rev asfaboarden, som sad som blindbundplade på vores hus sidste sommer, den var da 40 år gammel og så ud som ny. Svært at tro, at 20 år mere ville have nogen større betydning.
Jeg rev asfaboarden, som sad som blindbundplade på vores hus sidste sommer, den var da 40 år gammel og så ud som ny. Svært at tro, at 20 år mere ville have nogen større betydning.
Ja, det må jo spille en meget stor rolle. Men jeg undrer stadig over, hvad der sker, når boardet sidder under nogenlunde ideelle forhold. Det er jo sammenpresset med en slags lim - holder limet i 'evighed', eller brydes det ned naturligt? Er der nogen, der ved det?
Klik her for at svare