Skal flydespartle en nybygget hall med støbt betongulv, så det bliver jævnt og kommer i niveau med et tilstødende rum. Det bliver ca. 5-15 mm spartel over 21m2, ca. 20 sække 25kg.

Jeg har læst lidt rundt omkring her om de problemer, man kan støde på og har tænkt mig at dele rummet op i tre dele med lister. Derefter spartle en del ad gangen for at gøre det mere håndterbart.

Nu stødte jeg på en artikel hos TV4, hvor jeg kan læse dette:

"Fiberarmeret flydespartel bruger man til varmegulve, hvor det leder varme og fibrene fungerer som armeringsjern.

Letflydende flydespartel, som man kan hælde i den ene del af rummet, og det flyder ud som vand og giver en glat og vandret overflade."

1) Deres beskrivelse af letflydende flydespartel lyder jo godt, men findes det? Det ville jo løse alle problemer. Hvor finder man det?

2) Jeg har støbt vandbåren gulvvarme ind i betonpladen, som skal spartles. Skal jeg bruge fiberarmeret flyde så? Leder det varmen bedre?

3) Hvis der står, at færdigblandet spartel skal bruges inden 20 minutter, betyder det, at jeg skal hælde det ud inden 20 minutter? Eller skal jeg have nået at hælde det ud, petet omkring, målt af og justeret inden for 20 minutter? Altså, er det helt umuligt at justere efter 20 minutter?

• Synes
Glive
  • Laddar…
"Letflydende flydespartel" som flyder ud som vand findes desværre nok kun i Timells verden. Det er jeg kommet frem til efter at have undersøgt markedet lidt.

Svært at finde nogen med erfaring, der kan svare på mine spørgsmål, men nu har jeg lavet en plan for, hvordan jeg skal gøre det. I må gerne komme med synspunkter.

Jeg skal spartle et gulv på 3,5*6 meter. Jeg tænker at inddele gulvet i tre sektioner ved at opdele det med regler, der ligger i niveau med, hvordan gulvet skal blive. Derefter fylder jeg disse tre områder på 3,5*2 meter, en ad gangen. Jeg får mere tid til mig, og jeg kan trække af på hvert felt med en 2 meters aluminiumlineal mod reglerne og bør så få et næsten perfekt gulv. Når jeg kan gå på gulvet, fjerner jeg reglerne og fylder "kanalerne" ud.

Ifølge gulvleverandørernes anvisninger må en underlag ikke afvige mere end 1 mm pr. 2 m, det er næppe noget, et vaterpas kan måle. Tror ikke, at jeg kan få det så præcist, hvis jeg gør det hele på én gang og ikke har noget at trække imod. Desuden skal gulvet komme op i nøjagtig samme højde som gulvet i tilstødende rum.

Jeg vil senere lægge billeder op af et succesfuldt/mislykket flydespartel projekt ;)

Dine spørgsmål i første indlæg:

1. "Flyder ud som vand" er vel måske en lille overdrivelse. Dog flyder det ud og afjævner sig selv meget godt. (Det er jo hele ideen med FLYDENDE spartel)

2. Fiberforstærket spartel anvendes vel oftest, når man har gulvspån som underlag i stedet for armeringsnet.

3. Sandsynligvis er det den tid, du har efter, at du har hældt spartelmassen ud.

Tror faktisk, du kan lade være med at bruge aluminiums linealen, så længe du blander rigtigt og ikke tager alt for lang tid mellem hver portion, så vil det flyde ud af sig selv. Dog kan en ske, skovl eller skraber være god at have for at hjælpe spartelmassen lidt på vej, så at sige.

Hvad er det for gulv, du skal lægge? Synes, det lyder som meget lille fejltolerance, tror de fleste gulve klarer betydeligt større afvigelser end det.

Held og lykke med gulvet, det skal nok gå godt, det er betydeligt enklere, end det ser ud.

PS. Det letter MEGET, hvis man er to personer, en der blander, og en der hælder ud.

Muruc, tak for din selvtilidsboostende information!

Mindes forkert angående underlaget for parket: 2 meter. ± 3 mm. 0,25 meter ± 1,2 mm. 1 m. ± 2 mm

Vi kommer til at være mindst 3 fyre, der kører, og jeg vil forsøge at leje en "spackelpump" for at blande og få alt ud så hurtigt og smidigt som muligt.

Jeg har et 2 meters vaterpas, som jeg tænkte at gå ud med, når man kan gå på spartelmassen. Så kan man vel rive eventuelle toppe af, man finder, hvis man ikke venter for længe?

Mikael_L
Når det er størknet nok til, at du kan begynde at bevæge dig på overfladen, er det stadig så blødt, at det er ret let at rive lidt af. Så opdager du en lille top eller vil ordne et lokalt fald, skal du skynde dig at fikse det lige der.

Ellers understreger jeg forberedelser.
Mindst 2 personer. Hvis I er to, så er lige så mange spande som sække + 1 ikke en dårlig idé. I kan hælde den rigtige mængde vand i hver og blande alt hurtigt, lige inden brug.
Mærk den rigtige vandmængde med en tusch i en målespand.
Hvis du blander i spande, så bland kortvarigt i hver spand, bland derefter igennem dem alle igen lige inden de hældes ud. For hvis du f.eks. har 10 spande, kan du ikke blande alle i anbefalet tid sekventielt, så vil den første begynde at størkne, før du når den sidste.

Det største arbejde tror jeg vil være netop at blande denne mængde. Overvej nøje, hvordan I vil gøre det. Så vil resten nok gå som smurt.
Glem ikke at forsegle alle steder, hvor spartelmassen kan løbe ud eller ned under gulvet.

Men en "spartelpumpe", som jeg altså ikke rigtig ved, hvad er, kunne måske løse jeres blandingsproblem ...

Angående at have flyt, hehe.
http://www.youtube.com/watch?v=LT5bPvHKq5Q&feature=related

Filmen som kommer fra Polen viser indstøbning af gulvvarme i flydespartel, eller Eistrich, som det hedder på tysk. De pumper 5-10 cm spartel ud fra en silo, 30 ton færdigblandet. 9 zloty/m2 per cm.

Senest redigeret:
Mikael_L, med "spackelpump" mente jeg det, der ser ud til at hedde brugspump. En maskine, der blander og pumper flydespartel automatisk. Man skærer poserne op og kaster dem i, og blandingen rystes ned og blandes med vand.

Tænkte, at det kunne være pengene værd at leje sådan en i stedet for at have en hær af folk og spande, der står med maskinomrørere :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.