S
men så er det letbeton.
alle limer jo ikke letbetonblokke før.
nu sætter vi jo dem i en slags fixmørtel i stedet.

S
er der nogle små buler i hele kælderen, lidt ligesom dit nederste billede?
så kan det være, at der står meget fugt stille i væggen.
ved du, hvilken maling der blev brugt?

Nej er næsten ingen "bubblor". Kun et rum hvor det er lidt pgr af dårlig afledning af regnvand. Men det er løst, farven er dog i hvert fald ingen model som ånder...

hvor der findes bubblor bør jeg banke det væk og lade det luftes & måle fugt

S
yes, fjern gerne så meget farve som muligt og sørg for, at det bliver tørt overalt,
jeg ville starte med mørtel, hvor der mangler meget sten. træk nogle gode skruer som armering (nogle der ikke ruster)

• Synes
twester
  • Laddar…
Hvordan har den tidligere ejer udbedret lækagen?

Monteret platonmåtte eller anden fugtsikring på ydersiden?

Eller har du tjæret yderside? I så fald er det nok tid til at forbedre ydersiden, inden du udbedrer indersiden.

Som allerede sagt i #3, letbetonblokke er det, og tyndfuge mørtel fungerer fint til fugen. Almindelig mur- og pudsemørtel risikerer at ikke hæfte særlig godt på letbeton. Jeg gætter på, at det er tyndfuge mørtel i fugerne, som er blevet lidt tykkere end normalt (typisk 2-6 mm) på billedet.

Kosten med vand og grund/slam med grundingsmørtel (fx Finjas lavalkaliske grundingsmørtel A) først, inden du pudser for bedre hæfte.

Letbetonblokke er egentlig bedre fra et fugtsynspunkt i kældervæggene, fordi blokkene er tykkere og mere isolerende end beton/betonhålsten, så man får kondenspunktet længere ud i vægkonstruktionen. Men eftersom LB suger vand som en svamp, forudsætter det, at den udvendige beskyttelse er intakt. Ellers er der risiko for, at pudsen på indersiden falder af igen i fremtiden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.