Jeg besigtigede for nylig et hus vi har købt, og det største problem ifølge besigtigelsesmanden var åbenbart svigt samt revnedannelse i bjælkelaget af letbeton. Til sagen hører at krybekælderen var støvtør. Samt varm, sandsynligvis på grund af dårligt isoleret gulvvarme og også på grund af fjernvarmeledninger som går i grunden (gratis varme!).

Det lyder jo yderst bekymrende, men sagen er, at revnerne er minimale. Og det er IKKE afskalning eller rustskader, da revnerne ikke går langs med den retning som armeringen går. I min verden kan dette ikke betydeligt påvirke bæreevnen, da det dog mest er armeringen som får belastning i underkanten, og i overkanten presses betonen sammen, og der burde disse minimale revner, hvis de overhovedet eksisterer deroppe, ikke have nogen større effekt. Spændvidden er 4m hvilket han troede kunne forklare svigten. Jeg syntes ikke svigten var ekstrem på nogen måde. Det var også stivet af på et lille sted tæt på hvor det svigter, men ikke på netop de elementer.

Jeg er for en gangs skyld slet ikke bekymret, ellers er jeg pessimist, og føler at hvis man bare stiver dette af, så er problemet helt ude af verden og huset vil stå mindst 50 år mere. Uden fugt kan betonen vel næppe blive dårlig, eller...

Er der nogen som har et skrækscenarie at dele for at overtale mig til at få fat i "nogen" ekspert (murer?) som kan dette?

Åsa Lund
Jeg ser bekymringer om du havde tænkt at have badeværelse i huset? Vil tætningslaget holde, hvis underlaget ikke er stift?

Det blev foreslået at lave stempling specifikt ved badeværelset, så det er nok en god idé selvfølgelig. Nu er badeværelset næsten 10 år gammelt uden synlig lækage, så det føles egentlig ret roligt. Men det er en god tanke at styrke der. Jeg kan dog forestille mig, at det i badeværelset ikke bevæger sig lige så meget, på grund af ikke lige så meget "løben" eller tunge møbler, der flyttes. Samt ikke en masse folk på samme tid. (Hmm, her tænkte jeg jo meget forkert. Et fyldt badekar vejer jo rigtig meget selvfølgelig... og det findes. Men det står ved ydervæggen, så det måske reddes af det)

Dagligstuen og spisepladsen er en anden sag, og det er i dagligstuen, det allerede er stemplet, mens spisepladsen ved siden af ikke er det.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.