Var inde i et gammelt 1800-talshus i weekenden. Huset er renoveret, og på indvendige vægge er det lerklinet (tror jeg det hed). Hvad jeg forstod, er lerklin en blanding af hestepærer, sand og noget mere?. Det ser ud som lidt grove ujævne pudsvægge. På det var malet med en lidt "gennemsigtig" varm, mat farve. Alt dette er nygjort af håndværkere, som tilsyneladende stadig behersker teknikken. Ifølge oplysning skulle det være samme princip, som skånelænger er bygget med. Det skulle også være lyddæmpende og varmeisolerende. Væggene var meget smukke. Er der nogen, der ved mere om lerklin?
Jeg var på Gysinge centrum for bygningsbevaring og så blandt andet en lerklinet væg. På en skilt ved væggen stod der, at 1-2 cm lerklining gav lige så god isolering som 10 cm stenuld. Lidt bemærkelsesværdigt, synes jeg.
Lerkliningen er nok blevet fremstillet med lidt forskellige materialer i forskellige dele af landet. Man har taget det, der var nærmest tilgængeligt, men en grundkomponent må jo være ler, synes jeg.
Lerkliningen er nok blevet fremstillet med lidt forskellige materialer i forskellige dele af landet. Man har taget det, der var nærmest tilgængeligt, men en grundkomponent må jo være ler, synes jeg.
halm har jeg for mig at det skal være også.
Sikkert malet med nogen emulsions- eller kalkmaling.
almindeligt i gamle torp og lignende.
påstås at være ganske enkelt at smøre på.
jeg har kørt med kalkpuds i stedet, og det virkede i hvert fald. Blev lidt kedeligt når det fjerde lag skulle op bare...
Sikkert malet med nogen emulsions- eller kalkmaling.
almindeligt i gamle torp og lignende.
påstås at være ganske enkelt at smøre på.
jeg har kørt med kalkpuds i stedet, og det virkede i hvert fald. Blev lidt kedeligt når det fjerde lag skulle op bare...
Var lidt deppig i går. Kun 10 stykker der havde læst tråden og ingen der havde svaret. Og jeg som synes lerklining var så interessant!
. Nu føles det bedre. tænkte jo at flere af "gamle ræve" på forummet burde vide mere. Og se, det gør de jo. 
Men, jeg er helt sikker på at pigen i det hus jeg var inde i sagde at det var hestegødning og sand i lerblandingen, men du Harrys nævner intet om det. Kan det være så, at jeg har hørt forkert?
Jeg syntes væggen føltes meget behagelig og varm at røre ved. Er dette noget man muligvis kan have i et nybygget hus? Måske direkte på en lecablokvæg?
Men, jeg er helt sikker på at pigen i det hus jeg var inde i sagde at det var hestegødning og sand i lerblandingen, men du Harrys nævner intet om det. Kan det være så, at jeg har hørt forkert?
Jeg syntes væggen føltes meget behagelig og varm at røre ved. Er dette noget man muligvis kan have i et nybygget hus? Måske direkte på en lecablokvæg?
Tak for tips og idéer.
Hvor sjovt at læse artiklen. Denne væg så desuden helt anderledes ud. Den virker meget glattere end de vægge jeg så.
Skal virkelig undersøge det her med kurser. Bliver faktisk mere og mere begejstret for idéen med at have lerklinede vægge. Vores nye hus kommer til at blive et moderne hus, ikke et "nyfunkis" men mere smelte ind i naturen, lavt med sten og træ med naturfarver. Tror det kan blive flot med lerklinede indvendige vægge, kan godt lide brydningen mellem gammelt og nyt.
Skal virkelig undersøge det her med kurser. Bliver faktisk mere og mere begejstret for idéen med at have lerklinede vægge. Vores nye hus kommer til at blive et moderne hus, ikke et "nyfunkis" men mere smelte ind i naturen, lavt med sten og træ med naturfarver. Tror det kan blive flot med lerklinede indvendige vægge, kan godt lide brydningen mellem gammelt og nyt.
I vores gamle hus er der lerklining på væggene. Det er en mørk tordengrå farve. Smukt
Dette fandtes under et dusin tapeter og nederst aviser fra ca. 1910. Lerret bliver tilbage og på det skal vi sætte gips (rehab-plate 6,5 mm) Vi tror, at det bliver mere holdbart at tapetsere på det. Og mere jævnt.
Dejligt at læse om brandsikkerhed.
Dette fandtes under et dusin tapeter og nederst aviser fra ca. 1910. Lerret bliver tilbage og på det skal vi sætte gips (rehab-plate 6,5 mm) Vi tror, at det bliver mere holdbart at tapetsere på det. Og mere jævnt.
Dejligt at læse om brandsikkerhed.
Tak for yderligere kommentarer og input. Var inde på byggnadsvårdssidan og kiggede. Eftersom den er så pass "nyopstået" var der endnu ikke så mange indlæg, men det kommer vel med tiden. Skal bestemt holde øje med siden.
Tror I, at det kan fungere med lerklinade indervægge til et moderne, nybygget hus? Eller vil det se helt forkert ud?
Tror I, at det kan fungere med lerklinade indervægge til et moderne, nybygget hus? Eller vil det se helt forkert ud?
Hej hemmakatten. Hvordan gik det? Lerklinade du dine nybyggede vægge? Vi er i gang med at bygge hus, og jeg vil gerne lerklina nogle vægge, men jeg er i tvivl om, hvad man skal have som underlag/plade for at det skal blive godt, når man ikke har en tømmermur at fastgøre det på.Hemmakatten sagde:
Tak for yderligere kommentarer og input. Var inde på byggnadsvårdssidan og kiggede. Eftersom den er så pass "nyopstået" var der endnu ikke så mange indlæg, men det kommer vel med tiden. Skal bestemt holde øje med siden.
Tror I, at det kan fungere med lerklinede indvendige vægge til et moderne, nybygget hus? Eller kommer det til at se helt forkert ud?
Daniel
Klik her for at svare