2,619 læst ·
14 svar
3k læst
14 svar
Leder efter indendørs loft med så dårlig isolering som muligt.
Jeg har lagt køleslanger til naturkøling i hele mit loft (120m2), som selvfølgelig reguleres, så der ikke dannes kondens.
Tænkte også, som et lille eksperiment, at køre varme i slangerne og dermed få loftvarme.
Nu er jeg nået til det punkt, hvor det er tid til at vælge overfladebeklædning i loftet, og nu vil man selvfølgelig have så meget som muligt ud af kulde/varme, dvs. noget materiale med så dårlig isolering som muligt.
Jeg ved ikke, hvad man skal vælge, træpanel/gips/osb osv.
Tænkte også, som et lille eksperiment, at køre varme i slangerne og dermed få loftvarme.
Nu er jeg nået til det punkt, hvor det er tid til at vælge overfladebeklædning i loftet, og nu vil man selvfølgelig have så meget som muligt ud af kulde/varme, dvs. noget materiale med så dårlig isolering som muligt.
Jeg ved ikke, hvad man skal vælge, træpanel/gips/osb osv.
Selvfølgelig er det velafprøvet med køling i loft og intet galt i det. Det var bare den der pokkers sprogpolitik, der dukkede op i mit hoved igen, så jeg jokede lidt med din stavning af ordet ytskikt... undskyldgege sagde:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 indlæg
Vi havde tidligere loftvarme i vores hus. Det var populært i 70'erne. Den bestod af folie med elsløjfer. Folien var hæftet til loftet. Derefter var der strakt vævloft ca. 30 mm under dette. Det fungerede nogenlunde som varmekilde.
Teorien i 70'erne med loftvarme var, at det skulle blive strålingsvarme fra sløjferne, og så skulle den i første række ramme hovedet på os, der opholder os i rummet. Ved at man så "føler" varmen fra loftet, skulle man blive ledet til at sænke varmen i rummet (der var en termostat i hvert rum). Man mente, at hovedet var den mest følsomme del for varme, så hvis man varmer det oppefra, ville man kunne spare energi.
Jeg tvivler på, at rørslyngerne bliver lige så varme som elsløjferne, så spørgsmålet er, om der bliver nogen nævneværdig strålingsvarme. Og der måske behøves strålingsvarme for at få den gennem vævloftet.
Teorien i 70'erne med loftvarme var, at det skulle blive strålingsvarme fra sløjferne, og så skulle den i første række ramme hovedet på os, der opholder os i rummet. Ved at man så "føler" varmen fra loftet, skulle man blive ledet til at sænke varmen i rummet (der var en termostat i hvert rum). Man mente, at hovedet var den mest følsomme del for varme, så hvis man varmer det oppefra, ville man kunne spare energi.
Jeg tvivler på, at rørslyngerne bliver lige så varme som elsløjferne, så spørgsmålet er, om der bliver nogen nævneværdig strålingsvarme. Og der måske behøves strålingsvarme for at få den gennem vævloftet.
Hmmm, egentlig skulle du have haft aluminiumsfolie ovenover rørene, så varmeudstrålingen reflekteres nedad. Som tidligere indlæg har foreslået, kunne man lave et tyndt loft af gennemtrængeligt stof, bare lave passende store rammer og derefter spænde stoffet over disse. Det giver jo desuden lidt lyddæmpning.
Hempularen: hvilken tosset idé, det er jo fødderne man går rundt og fryser om hele tiden, så bliver man for varm om hovedet og sænker varmen bliver det jo endnu koldere om fødderne?
Antager at det var derfor som gulvvarme blev moderne i stedet.
Antager at det var derfor som gulvvarme blev moderne i stedet.
hempularen:
Jeg er bevidst om, at der ikke kommer til at blive nogen "strålevarme", overetagen behøver ikke specielt meget varme da den er meget godt isoleret og meget varme kommer fra underetagen.
Men der findes systemer til vandbåren loftvarme i dag http://www.smartplasticsystems.se/losningar/kombinerad-varme-och-kyla-i-undertak/
NetNut:
Mine rør ligger i en glespanel med gulvvarmeplader, så i netop mit tilfælde ville en folie ikke gøre nogen nytte.
Men stof idéen lyder godt synes jeg.
Ellers hvad tror I om en tynd renoveringsgips, som man skruer direkte imod pladen, lidt som en "ovn" tænker jeg, at man vil have god kontakt til varme/køle kilden.
Jeg er bevidst om, at der ikke kommer til at blive nogen "strålevarme", overetagen behøver ikke specielt meget varme da den er meget godt isoleret og meget varme kommer fra underetagen.
Men der findes systemer til vandbåren loftvarme i dag http://www.smartplasticsystems.se/losningar/kombinerad-varme-och-kyla-i-undertak/
NetNut:
Mine rør ligger i en glespanel med gulvvarmeplader, så i netop mit tilfælde ville en folie ikke gøre nogen nytte.
Men stof idéen lyder godt synes jeg.
Ellers hvad tror I om en tynd renoveringsgips, som man skruer direkte imod pladen, lidt som en "ovn" tænker jeg, at man vil have god kontakt til varme/køle kilden.
Du har brug for nogen, der leder varmen i så fald, gips leder varme bedre end træ, men er stadig relativt træg. Hvis du vil bruge renovationsgips, ville varmeledningen/spredningen blive bedre, hvis du først fastgør en 2-3mm aluminiumplade og derefter gipsen under denne.
Klik her for at svare