Når man læser arbejdsvejledninger om lecablok-muring, står der, at murværket og murkrønet bør dækkes mod nedbør. Det er ikke godt med fugt. Der står også, at murværket skal beskyttes mod for hurtig udtørring - godt med passende fugt.

Denne sommer har været ret regnfuld. Det regner lige nu, og jeg kan ikke være ude og mure.
Huset jeg bygger, beskytter jeg slet ikke mod regn. - Jeg synes simpelthen, at det bliver for meget arbejde/tager for meget tid. Åbnede paller med lecablokke står også uden dækning.

Jeg kan ikke se, at noget er skadet eller at vedhæftningen mellem mørtel og blok har været dårlig.
Er der nogen grund til, at jeg skal have dårlig samvittighed eller bekymre mig for huset på nogen måde?

På de byggepladser jeg har været, som betonarbejder, har jeg ikke direkte set, at man dækker mere end mørtelen.
 
Ingen problemer. Murede selv en 90 kvm stueetage op i leca, og den stod ubeskyttet i al slags vejr. Stenen i sig selv er helt upåvirket af fugt.

Det eneste du bør tænke på er at beskytte murkronen, når du har nylagte skift under, så mørtelen får tid til at hærde et døgn, præcis som du har set på byggerierne.
 
Nu føles det lidt bedre!
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.