Hej,

Jeg har en åben entré (går over til stue & køkken) hvor der direkte indenfor døren er klinker i et område på ca. 2x3m. Resten af rummet er der egetræsparket, og alt er på samme niveau.

Det nuværende underlag er 22 mm spånplade på cc 60 reglar.

Nu overvejer jeg at udvide området, der er belagt med klinker, men efter lidt undersøgelse indser jeg, at den nuværende underlag ikke er godkendt til klinker, det skal være cc 30 hvis der kun er spånplade.

En løsning er naturligvis at lægge 13 mm gulvgips ovenpå spånpladen, men så kommer klinkerne ikke i niveau med det gamle egetræsparket, hvilket jeg gerne vil undgå - samt at det bliver et problem med yderdøren, da gulvet så bliver højere end tærsklen.

Er der nogen, der har en smart løsning på, hvad jeg kunne gøre? Kan man fjerne spånpladerne og lægge flere lag gulvgips i stedet? Godkendt? Det føles tvivlsomt, men jeg er usikker...

Mvh,
/Magnus
 
Har den nuværende klinkeløsning fungeret, selvom det er en "forkert" konstruktion?

Kan du forstærke bjælkelaget nedefra?
 
Med tvivl har det fungeret - alle fuger er smuldret hen over tiden (huset er 15 år) formentlig på grund af bevægelse af fliserne?

Hvis jeg fjerner spånpladerne, bør det ikke være noget problem at komme til bjælkelaget, men ikke uden den indgriben :).
 
Ja, vil du absolut ikke bygge i højden, og det kan jeg forstå, så bliver det til at rive op spånet da!

1. Bort med spånet, sæt i et gammelt klinge og kør langs med en bjælke.
2. Benyt lejligheden til at forstærke bjælkaget når du alligevel roder. Afhænger lidt af, hvordan det ser ud med el/vvs, men kan du få i nogle bjælker til, så ja! Ellers måske du kan komme til at kolve (regler mellem bjælkerne), typisk: http://www.familjenlindstrom.se/images/vvs.jpg
3. Nu skal du bestemme dig for, hvor mange lag gulvgips du skal have (1/2) og høvle de eksisterende gulvbjælker ned med samme mål (13/26 mm)
4. På med nyt spån (toklim/skruv)
5. Lim det første lag gulvgips med f.eks Ardex S48, læs mere her: http://www.ardex.se/produkter/pdf/monteringsanvisningar/S48.pdf
6. Flis på.....

Lidt inspirationsbilleder på samme gulvniveau:
http://www.familjenlindstrom.se/images/vrum_hall.jpg
http://www.familjenlindstrom.se/images/kok_mat.jpg
 
Smukke overgange - har du kun lagt en silkonstreng eller?

Ærgerligt, så bliver det til at save.. Ser du ingen risiko ved at fjerne et par cm fra bjælkelaget? Men på den anden side, hvis jeg forstærker med flere regler, burde det jo kun blive bedre samlet set..

Tak for hjælpen!

/Magnus
 
Ja, tror patronen hed noget i stil med gulvfuge.

Præcis, det er roligt! Det bliver garanteret bedre end din gamle løsning, som jo meget rigtigt ikke holdt helt til enden. At kolve ordentligt er en meget undervurderet måde at forstærke bjælkelaget også – spreder jo belastningen på flere sammenvirkende bjælker!

Jeg antager, at du er bevidst om, at det er et ret stort arbejde, du har foran dig. Med stort mener jeg da mange arbejdstimer på det, som ikke vil være synligt MEN naturligvis er vigtigt for slutresultatet. Så plejer det jo for så vidt altid at være... ;)
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.