4,390 læst ·
4 svar
4k læst
4 svar
Laveste bjælkelagshøjde oven på kælder? Letbjælke eller limtræ?
Er i planlægningsstadiet for et garagebyggeri med kælder, hvor garagen vil blive placeret i kælderen. Dette på grund af lokalplanens begrænsning af kip-højden. 3,5 meter samt max. 50 m2 byggeareal.
Garagen vil blive gravet ned og således blive bygget på plade med opmurede leca-vægge.
For at spare tid har jeg tænkt at opstille en Lundqvist trævare prefab bygning (8,4 * 6) ovenpå det hele. I denne har jeg tænkt mig en kontordel på ca. 20m2, og den resterende del skal blive depot til alt det skrammel, man samler.
Spørgsmålet er, hvilket bjælkelag skal jeg vælge for at få så lav en byggehøjde som muligt. Spændvidden vil altså blive 6 m, og jeg vil undgå søjler i kælderen. Så billigt som muligt er jo også en parameter på dette stadie.
Jeg har forsøgt at google svaret, men jeg bliver helt rundtosset af alle de forskellige betegnelse for letbjælkerne og max nedbøjning osv. Håber, at nogen kan dele deres viden/erfaring omkring mine alternativer.
Garagen vil blive gravet ned og således blive bygget på plade med opmurede leca-vægge.
For at spare tid har jeg tænkt at opstille en Lundqvist trævare prefab bygning (8,4 * 6) ovenpå det hele. I denne har jeg tænkt mig en kontordel på ca. 20m2, og den resterende del skal blive depot til alt det skrammel, man samler.
Spørgsmålet er, hvilket bjælkelag skal jeg vælge for at få så lav en byggehøjde som muligt. Spændvidden vil altså blive 6 m, og jeg vil undgå søjler i kælderen. Så billigt som muligt er jo også en parameter på dette stadie.
Jeg har forsøgt at google svaret, men jeg bliver helt rundtosset af alle de forskellige betegnelse for letbjælkerne og max nedbøjning osv. Håber, at nogen kan dele deres viden/erfaring omkring mine alternativer.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis du vil minimere bjælkelagshøjden og samtidig klare 6 meters spændvidde, er det stål eller limtræ, der gælder. Spørgsmålet er, hvilken bjælkelagshøjde du synes er max?
Bedste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg plejer at regne selv i stedet for at bruge forskellige apps. I Moelven appen som oobum har anvendt, findes der åbenbart nogle antagelser, der ikke redovises. Jeg mistænker, at samtlige alternativer forudsætter brugen af skruvlimmad golvspånskiva oven på bjælkerne for at klare sviktkravet. Gør du det med 66x315 mm limtræsbjælker på c/c 600 mm, så bliver det garanteret godt.
Klik her for at svare