2,723 læst ·
7 svar
3k læst
7 svar
Laveste byggehøjde færdigt gulv ovenpå træbjælkelag?
Jeg ville gerne klare mig med en 28-mm totalhøjde oven på træbjælkelaget, hvilket virker svært, medmindre man lægger et selvbærende gulv, fx plankegulv. I mit tilfælde vil der ligge 14,7mm flydende klikgulv øverst. Praksis på 60c/c er jo mindst 22mm spån. Jeg tænkte, at hvis man går ned på 30c/c og skruesammen (not, fjeder og mod bjælkelag) 12mm spån, burde det holde. Men så talte jeg med leverandøren, og han sagde, at det ikke er noget, de anbefaler, men "det går", indtil der opstår en fejl situation, og du får en usædvanligt kraftig punktbelastning. Så er risikoen, at det går hul. Er der nogen her, der har nogen erfaring? Kunne man bruge en anden løsning? Ville råspont blive stærkere?
Skulle absolut undgå 12mm spån som bærende underlag til en lamelparket. Du vil i princippet have en stærkere parket, som du skal stole på for at fordele trykket, med alle garantier for knirken osv. som ryger ud ad døren direkte ved lægning. Hvis dit trægulv er rimeligt lige, kan du sænke spånpladerne mellem dine gulvbjælker, men det kræver også en del pusleri og kottling, da du ikke kan drage fordel af en større sammenhængende plade.
Hvis jeg selv blev tvunget til det, ville jeg kottle ret frisk mellem bjælkerne og så finde en så stiv krydsfiner som muligt i området omkring 15mm. Betydeligt stærkere end en 12mm fiberbaseret plade, selv med det samme underliggende regelværk, og du undgår risikoen for gennembrydning. Dog formentlig en lignende risiko for deformering, hvis du har store punktbelastninger.
Hvis jeg selv blev tvunget til det, ville jeg kottle ret frisk mellem bjælkerne og så finde en så stiv krydsfiner som muligt i området omkring 15mm. Betydeligt stærkere end en 12mm fiberbaseret plade, selv med det samme underliggende regelværk, og du undgår risikoen for gennembrydning. Dog formentlig en lignende risiko for deformering, hvis du har store punktbelastninger.
Præcis, jeg kigger lige nu på mulighederne for at sænke en plade ned mellem gulvreglarne. Derefter kunne jeg lægge 12mm spånplade ovenpå det. Det burde være muligt, selvom det gør gulvvarmeambitionen mere kompliceret. Helst skulle den nedsænkede plade også være sporet til varmen. Man mister selvfølgelig styrke i pladen, men hvis man limer den nedsænkede plade sammen med pladen ovenpå, burde det blive stærkt nok.
Bemærk, at en sporede gulvspånplade er håbløst svag langs sporene, så du har i princippet ingen styrke, hvis du skærer ned en sådan. Du har kun 3-4 mm sådan tykkelse under sporene til underkanten af pladen. Ligeledes skal du have varmespredningsplader, der gør, at du ikke vil kunne have vedhæftning til nogen plade over.
Hvis du vil have gulvvarme i denne konstruktion, bliver det endnu mere komplekst. Min tanke går spontant til nedfældet spredt panel eller færdige kassetter med indbygget varmespredningsplade og en skruelimmet 15 mm krydsfiner over, men det er igen på meget kreativ og tynd is. De færdige kassetter har desværre den ulempe, at du ikke rigtig kan bruge dem til bærende formål. Hvis du laver spredt panel, som du lægger sporene i, hjælper de med bæreevnen.
Selvom det svider, er der ingen chance for bare at ordne en ny bjælkelag, så du kan gøre det efter en normal konstruktion?
Hvis du vil have gulvvarme i denne konstruktion, bliver det endnu mere komplekst. Min tanke går spontant til nedfældet spredt panel eller færdige kassetter med indbygget varmespredningsplade og en skruelimmet 15 mm krydsfiner over, men det er igen på meget kreativ og tynd is. De færdige kassetter har desværre den ulempe, at du ikke rigtig kan bruge dem til bærende formål. Hvis du laver spredt panel, som du lægger sporene i, hjælper de med bæreevnen.
Selvom det svider, er der ingen chance for bare at ordne en ny bjælkelag, så du kan gøre det efter en normal konstruktion?
Mmm kiggede på glespanelvarianten. Der er jo nogle, der har gjort det her på forummet.
Det er klart, hvis man skulle kottla som en gal og sætte 28mm gles OG regel 30c/c, har en skruesamlet 12mm spån rigtig meget støtte. Gulvvarmepladen bygger 1mm, så glesen skal ligge 1mm under gulvbjælkerne øverste kant. Derefter skulle man undersøge, om man kan lime pladen på begge sider, både mod gles og mod spån.
Har også overvejet at fjerne materiale på eksisterende regler i gulvbjælkelag og supplere med regler for at komme ned på 30c/c. De eksisterende er 3"/8", så materiale er der nok af. Det gør også, at ved 30c/c er spændvidden mellem reglerne mindre end ved 30c/c bygget med 45mm-regler. Så ville jeg kunne lægge en 22mm spån. Dog har ingen af alternativerne føltes rigtig gode. Det bliver en omgang af kompromiser.
Det er klart, hvis man skulle kottla som en gal og sætte 28mm gles OG regel 30c/c, har en skruesamlet 12mm spån rigtig meget støtte. Gulvvarmepladen bygger 1mm, så glesen skal ligge 1mm under gulvbjælkerne øverste kant. Derefter skulle man undersøge, om man kan lime pladen på begge sider, både mod gles og mod spån.
Har også overvejet at fjerne materiale på eksisterende regler i gulvbjælkelag og supplere med regler for at komme ned på 30c/c. De eksisterende er 3"/8", så materiale er der nok af. Det gør også, at ved 30c/c er spændvidden mellem reglerne mindre end ved 30c/c bygget med 45mm-regler. Så ville jeg kunne lægge en 22mm spån. Dog har ingen af alternativerne føltes rigtig gode. Det bliver en omgang af kompromiser.
Nu har jeg undersøgt videre. Byggelit, som leverer spån til bl.a. Uponor, klarer alle tests og er godkendt som bærende gulv direkte på reglat bjælkelag 60c/c. Det er altså 22mm gulvspån med udfræset spor til 17mm slange. Selve sporet er 18,7mm(+-0,1mm) bredt og 18,2mm(+-0,2mm) dybt. Ikke meget gods tilbage i bunden af sporet og en solid brydanvisning. Pladen er godkendt til løbende montering med fri samling. Diverse tricks og hemmeligheder er sat i værk for at få tilstrækkelig holdbarhed i pladen, trods den tynde godstykkelse. Tricks, som ikke anvendes i rot-/renoveringspladen på 12mm. Havde pladekvaliteten været identisk mellem pladerne, burde 12mm holde bedre end en 22mm med et dybt spor i midten, men sådan er det altså ikke. Man lærer noget hver dagM myrstack sagde:
Hmm, der er ikke noget magisk i 22mm sporet gulvspån. Som hvilket som helst gulvspån. Derimod bygger bæringen på, at det lægges tværs bjælkelaget dvs du har for det meste 22mm spån der, hvor du har brug for bæring. Skulle man lægge det langs bjælkelaget, ville et barn træde igennem. De få millimeter, som er under slingen, er fuldt normale. På en 12mm plade har du selvfølgelig 12mm overalt.
Klik her for at svare