Hej
Tænkte at forskønne og glase min åbne pejs.
Er der nogen, der har lavet noget lignende tidligere? Ved, at mange sætter en kassette der, men jeg synes, det er grimt.
Min tanke er at pudse overfladen glat, så man ikke ser mønsteret af murstenene. Spørgsmålet er så, hvilken type pudsemørtel man kan bruge, som tåler varme?
Glasdøre med beslag burde man kunne få fremstillet af en glarmester? Noget andet man skal tænke på, så det bliver rigtigt fra starten.
 
  • En hvidpudset pejs uden glasindsats med tilbehør i metal. Der er aske i bunden og diverse værktøjer ved siden af.
Hej,
Jeg har tjekket indlæg på dette forum i flere år, men dette bliver min første kommentar, hvor jeg føler, at jeg har noget at dele.
Vi har en lignende åben pejs i soveværelset en god meter fra sengen.
Det betyder, at vi normalt aldrig tænder op i den, da det hurtigt bliver for varmt til at sove der. At indsætte en indsats var derfor aldrig en mulighed på grund af den økonomiske aspekt.
Vi ville alligevel have glas/dør i tilfælde af, at man under længere strømafbrydelser eller ekstrem kulde skulle ønske at fyre og ikke behøve et separat gnistbeskyttelse eller være bange for at falde i søvn ved tændt ild. Derudover kan fuglene larme en del, når de forsøger at bygge rede oven på gitteret på skorstenen. Glas og dør føles også mere moderne og "rent".
Jeg gik til den lokale smed og bestilte nogle stykker 3 mm Cortenstål, bøjet som vinkeljern i dimensionerne 60 x 30 mm. Corten er det materiale, som f.eks. energipatronen brugte til sine brændeovne, det bruges også som rabatkanter, da det får en rusten overflade, men ruster ikke igennem. Med dette materiale svejsede jeg derefter to sider af en kassette sammen og placerede dem i åbningen af pejsen. Tætning mod pejsens sider blev lavet med tætningsbånd af glasfiber, som anvendes til brændeovnsdøre. Ruderne blev bestilt hos den lokale glarmester, jeg tror, de er 4 mm "ildglas". Fyren var lidt nervøs, da han skulle skære glasset, det krævede en del vold...
Hængsler til døren blev bestilt på nettet og er beregnet til hjemmebyggede brændeovne. Ventil under døren blev lavet som den, vi har på en energikassette nedenunder, nogle huller i en plade, der kan skubbes sidelæns for at regulere luften, døren har også to positioner til dette formål, ligesom på vores energikassette.
Vi har ikke tætning i selve døren, tænkte at det blev for klumpet, og der skal jo alligevel komme lidt luft ind. Vi malede den ikke, og nu må det være mere end femten år siden, vi lavede den. Varmen har påvirket farven, men vi synes ikke, at det forstyrrer, og den har ikke rustet nævneværdigt i dette tørre miljø.
I den tid har vi måske tændt op en eller to gange om året, glasset er blevet sodet til, men da det er så sjældent, ser vi det ikke som et problem og er tilfredse med installationen.

Oprindeligt havde vi det originale "chatterad", brune tegl på pejsen, kort efter vi havde sat "pejsehjørnet" ind, pudsede vi over teglstenene med almindelig "C-pudsemørtel", tyndt så teglstenens form stadig kan ses. Da den "chatterade" overflade var så ru, var der ingen problemer med vedhæftning.
Under Corona blev soveværelset renoveret, og dengang pudsede vi over teglstenene igen, ikke fordi det var revnet eller noget, men vi ville have en ny overflade. Man kan stadig se teglstenens form, men det blev en glattere overflade med Heyd’i fiberpuds.
Når konen er vågen, vil jeg forsøge at tage nogle fotos og lægge op.
"I’ll be back"
/R
 
  • Synes
alfons74
  • Laddar…
Her kommer billeder af mit byggeri. Pejsen med glasdør i et hjørne af stuen, med hvide vægge og brune fliser på gulvet. Åben pejs med et metalskab, hvor der ligger en træstamme og aske indeni. Pejs med metalldør indbygget i væggen. Brændeovn med åben låge og aske indeni, del af et byggeprojekt.
 
  • Synes
Anderscurl og 2 andre
  • Laddar…
E En glad amatör sagde:
Hej,
Har kigget indlæg på dette forum under flere år men dette bliver første kommentaren hvor jeg føler at jeg har noget at dele med mig.
Vi har en lignende åben pejs i soveværelset en god meter fra sengen.
Det betyder at vi normalt aldrig fyrer i den da det hurtigt bliver for varmt til at sove der. At indsætte en kassette var derfor aldrig et alternativ på grund af den økonomiske aspekt.
Vi ville alligevel have glas/dør på hvis man under længere strømafbrydelse eller ekstrem kulde ville fyre og ikke have behov for et separat gnistskjold eller være bange for at falde i søvn ved tændt bål. Desuden kan fuglene larme en del når de prøver at bygge rede over gitteret på skorstenen. Glas og dør føles også mere moderne og ”rent”.
Jeg gik til den lokale smed og bestilte nogle stykker 3 mm Cortenplade, bukket som vinkeljern i dimension 60 x 30 mm. Corten er det materiale som eksempelvis energikassetten brugte til sine ovne, det bruges også som rabatkanter fordi det får en rusten overflade men ruster ikke op. Med dette materiale svejsede jeg derefter to sider af en kassette sammen og placerede disse i åbningen af pejsen. Tætning mod pejsens sider blev gjort med tætningsbånd af glasfiber som bruges til ovndøre. Ruderne blev bestilt fra den lokale glarmester, tror de er 4 mm ”ildglas”. Fyren var lidt nervøs da han skulle skære glasset, det krævede en del vold…
Hængsler til døren blev bestilt på nettet og er beregnet til hjemmelavede ovne. Ventil under døren blev lavet som den vi har på en energikassette nedenunder, nogle huller i en metalplade som kan skubbes sidelæns for at regulere luften, døren har også to positioner for dette formål, ligesom på vores energikassette.
Vi har ikke tætning i selve døren, tænkte at det ville blive for klodset og der skal jo alligevel komme noget luft ind. Vi malede den ikke og nu må det være mere end femten år siden vi lavede den. Varmen har påvirket farven men vi synes ikke, det generer og den er ikke rustet nævneværdigt i denne tørre miljø.
I den tid har vi måske fyret en eller to gange om året, glasset soder til men eftersom det er så sjældent ser vi ikke det som et problem og er tilfredse med installationen.

Oprindeligt havde vi beholdt original ”chatterad”, brun mursten på pejsen, lige efter vi havde sat ”pejsehjørnet” ind så pudsede vi over murstenen med almindelig ”C-puds”, tyndt så murstensformen stadig ses. Da den ”chatterade” overflade var så grov, var der ingen problemer med vedhæftning.
Under Corona blev soveværelset renoveret og der pudsede vi over murstenen igen, ikke fordi det var revnet eller noget men vi ville have en ny overflade. Stadig ser man murstensformen men det blev en glattere overflade med Heyd’i fiberpuds.
Når konen er vågnet, vil jeg prøve at tage nogle billeder og lægge op.
”I’ll be back”
/R
Stort tak for en god beskrivelse! Det var præcis den info jeg var ude efter.
 
  • Synes
En glad amatör
  • Laddar…
Har selv kigget på en lignende løsning, men det blev en kaminindsats. Det, der vejede over, var problemet med at få en løsning, der minimerer nedsodning af glassene.
Så hvis du bygger selv, bør du overveje en konstruktion, hvor tilluft suges ind over glasoverfladen for at reducere tilsodning.
Du skal kigge på, hvordan forskellige producenter har løst det.
En af vores brændeovne ligner din med en indsats, og vi fyrer hyppigt, så det er støbejernsindsats.
 
Værsgo!
Skal tilføje, at sideglasset, som ikke kan åbnes, soder til hurtigst. Da der ikke er tætning rundt om lugen, trækkes der luft ind der, hvilket sikkert hjælper med at "ventilere" glasset i lugen. Hvis vi skulle bruge den til mere regelmæssig opvarmning i vinterhalvåret, ville jeg satse på en kaminindsats, meget mere miljøvenlig og betydeligt mere effektiv.
Tror nok det er muligt at finde en, der er nogenlunde pæn også. Personligt er jeg særligt tilfreds med, at mit hjørne går rundt om stolpen. Svært at fange på billede dog.
/R
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.