11,173 læst ·
18 svar
11k læst
18 svar
Lave lade om til lejlighed og mekanisk hal
Jep, du ser rigtigt! En T16 3-d Luksus -84Mattias_Edeslatt sagde:
Jeg har i øjeblikket kun exkoner, så jeg tænkte at benytte muligheden for at realisere nogle idéer.....
Jeg synes, du skal bygge laden om til værksted, men jeg er også i tvivl om, hvor praktisk det er at kombinere værksted og bolig. At have et opholdsområde til mekanikvennerne på loftet synes jeg er en god idé, men det at leve og sove deroppe med alle mulige kemikalier, svejsere osv. nedenunder, når man sover, føles ikke lige så godt. Det stiller store krav med hensyn til brandsikring og ventilation. Selv om det er på landet og uden for lokalplan, er der jo ingen, der ønsker, at du bor i en dødsfælde 
Hvorfor vil du have lejlighed i laden? Er laden den eneste bygning, der findes på grunden? I så fald foreslår jeg, at du bruger laden til værksted og opfører et lille(?) hus på grunden til at bo i.
Hvorfor vil du have lejlighed i laden? Er laden den eneste bygning, der findes på grunden? I så fald foreslår jeg, at du bruger laden til værksted og opfører et lille(?) hus på grunden til at bo i.
Tak for omsorgen!Stuff sagde:Jeg synes du skal bygge laden om til værksted, men jeg er også i tvivl om, det er virkelig smart at få kombinationen værksted og bolig til at fungere. At have et område til mekvennerne på loftet, synes jeg er en god idé, men ikke at leve og sove deroppe, mens man har diverse kemikalier, svejsearbejder osv. under sig, når man sover, føles ikke så godt. Det stiller store krav i forhold til brandsikring og ventilation. Selv om det er på landet og uden for lokalplanen, er der jo ingen, der vil have, at du bor i en dødsfælde
Hvorfor vil du have en lejlighed i laden? Er laden den eneste bygning, der er på grunden? I så fald foreslår jeg, at du bruger laden til værksted og opfører et andet lille(?) hus på grunden at bo i.
Der er et bolighus på grunden, som jeg bor i, og som er i god stand. Min tanke i forlængelsen er at leje huset ud alternativt udstykke og sælge det og beholde laden med en lille grund.
Hej,T Thoomas sagde:Hej!
Jeg har en lille lade på min gård (100m2 areal i jordplan) og har haft en idé, som jeg nu tænker at forsøge at realisere. Jeg skal bygge den om til en lejlighed kombineret med mekhall og opbevaring til mine biler.
[billede]
Har indtil videre kun planen i mit hoved og ingen tegninger, men hovedtanken er at bygge videre på loftet og skabe en overetage med lejligheden. Der forestiller jeg mig 2 karnapper på taget for at skabe mere plads med lige vægge. Så tænker jeg at have en altan i sydlig retning med solceller som tagflade.
Hvad angår garage/mekdelen, er planen at lave en åbning i grundmuren i den lave del af laden for at kunne skabe en mekhall med tilstrækkelig lofthøjde til en søjlelift, og at det resterende areal i jordplan bliver en flot "bilhal" med opholdsrum og diverse sjove ting, man altid har ønsket sig fra julemanden.
Hele bygningen skal være isoleret, og jeg tænker mig gulvvarme fra en eksisterende jordvarmepumpe.
Jeg ser for mig en moderne indrettet lejlighed men en ydre i mere gammel stil.
Så tidligt i projektearbejdet er min overvejelse lige nu, om det rent omkostningsmæssigt bliver billigst at bygge om den eksisterende bygning eller rive den og bygge nyt? Hvad siger panelet i dette fantastiske forum?
Jeg har tænkt at gøre det meste af arbejdet selv, men tage ekspertise ind på dele, som jeg ikke behersker, fx el og vvs.
Taknemlig for alle synspunkter på mit projekt!
MvH
Thomas
[billede]
[billede]
[billede]
[billede]
[billede]
Hvordan gik det med dette?
Klik her for at svare