Jeg har en lille lade på min gård (100m2 areal i jordplan) og har haft en idé, som jeg nu vil forsøge at realisere. Jeg skal bygge den om til en lejlighed kombineret med værksted og opbevaring til mine biler.
Har indtil videre kun planen i mit hoved og ingen tegninger, men hovedideen er at bygge videre på loftet og skabe en overetage med lejligheden. Der forestiller jeg mig 2 kviste på taget for at skabe mere plads med lige vægge. Så tænker jeg at have en altan mod syd med solceller som tagoverflade.
Hvad angår garage/værkstedsdelen, er planen at lave en åbning i grundmuren i den lave del af laden for at kunne skabe et værksted med tilstrækkelig lofthøjde til en søjlelift, og at det resterende areal i jordplan bliver en flot "bilhal" med opholdsområde og diverse sjove elementer, man altid har ønsket sig af julemanden.
Hele bygningen skal være isoleret og jeg forestiller mig gulvvarme fra den eksisterende jordvarmepumpe.
Jeg ser for mig en moderne indrettet lejlighed, men med en ydre i mere gammel stil.
Så her tidligt i projekteringen er min overvejelse lige nu, om det rent prismæssigt bliver billigst at bygge om på den eksisterende bygning eller rive den og bygge nyt? Hvad siger panelet i dette fantastiske forum?
Jeg har tænkt at udføre det meste arbejde selv, men hyre ekspertise til dele, som jeg ikke mestrer, fx el og vvs.
Mit kedelige forslag: Riv ned og byg nyt.
At forsøge at rette op på alt, der er skævt i sådan en lade, bliver man til sidst skør af.
Du vil ende med at bygge nyt inde i det gamle og lade laden være en skal bare.
Sjovt projekt! Jeg ville ikke rive det ned, da det er meget arbejde og penge bare at bygge det, du allerede har i dag. Men der er naturligvis mange ting, der påvirker den beslutning.
En tanke bare. Bolig og værksted i samme hus vil nok komplicere tingene, ikke?
Og overholder du reglerne for boliger som handicap tilpasning osv. i den bygning. Jeg ved ingenting om regelsættet, men bare en tanke.
At det er besværligt hele tiden at skulle tilpasse mellem gammelt og nyt, altså ujævnt og jævnt, kan jeg skrive under på.
Saaben konserveres i en Carcoon. Holder styr på fugt og andre ubehageligheder, som man ikke vil have ved langtidsopbevaring af sin perle.
Kan forestille mig, at det ikke er helt nemt at få styr på det gamle, og at det vil koste meget tid. Min tid er jo "gratis", men besværliggør det også for andre involverede, fx elektrikere og rørpulare?
Jeg har ikke helt styr på regelværket endnu, men jeg har taget kontakt med kommunens sagsbehandler for at få styr på dette. Handicaptilpasning havde jeg ingen anelse om, at jeg skulle tage hensyn til. Det må jeg undersøge.
Hvis jeg ikke river, var min tanke at rense bygningen for alt undtagen stommen og taget for derefter at begynde at bygge nyt ud fra stommen. En tanke jeg fik nu, er at man måske skal rive hele bygningen for derefter at bygge den op igen med så meget som muligt af det eksisterende materiale og dermed slippe for alle skævheder og lignende. Hvad tror I om det?
Jeg synes du skal beholde det. Er du hjemmefixer og gør det meste selv, sparer du mange af de tunge opgaver såsom nedrivning, bortskaffelse, rejse af skelet og spær, taglægning osv. Dette er ting, der kræver kræfter, hvis du gør det alene. Har du skelet og tag på plads, bliver det minimalt med vejrafhængige opgaver, du kan sørge for godt lys, og du kan forlade arbejdspladsen uden at skulle pakke værktøj og materialer ud og ind. Dette betyder, at du kan bruge de lange efterårs- og vinteraftener på effektivt arbejde og lave sjovere ting, når det er godt vejr og dagslys.
Tænk også på, at det ikke er sikkert, at du får byggetilladelse til den nye bygning, hvis du river den gamle ned. Nogle i vores samfund ønskede at rive et dårligt medtaget udhus ned og bygge et udvendigt lignende hus, men fik nej og er nu tvunget til at totalrenovere det gamle i stedet.
Selvfølgelig beholde! Bygningen ser jo ud til at være i god stand, og et nybyggeri vil næppe få samme karakter. Tag f.eks. bare den vidunderlige stenfod
Tænk også på at det ikke er sikkert at du får byggetilladelse til den nye bygning, hvis du river den gamle ned. Nogle i vores samfund ville rive et dårligt vedligeholdt udhus og bygge et udvendigt lignende hus, men fik nej og er nu nødt til at totalrenovere det gamle i stedet.
Der er ingen lokalplan, hvor jeg bor, hvilket vel bør give mig en god mulighed for, hvad jeg end vælger at gøre. Men jeg er usikker på, hvor grænserne går for, hvad jeg må eller ikke må.... Forhåbentlig får jeg klare svar fra kommunen.
Selvfølgelig beholde! Bygningen ser jo ud til at være i god stand, og et nybyggeri vil næppe få samme karakter. Tag f.eks. bare den vidunderlige stenfod
Jeg synes du skal beholde. Er du hjemmearbejder og gør det meste selv sparer du mange af de tunge opgaver såsom nedrivning, bortkørsel, rejse rammer og tagspær, lægge tag osv. Dette er ting som tager kræfter hvis du gør det alene. Har du ramme og tag på plads bliver det minimalt med vejrafhængigt arbejde, du kan arrangere godt lys og du kan efterlade arbejdspladsen uden ind- og udpakning af værktøj og materialer. Dette betyder at du kan bruge lange efterårs- og vinteraftener på effektivt arbejde og lave sjovere ting når det er godt vejr og dagslys.
Lyder som en god plan! Rejse rammer og tagspær virker alligevel som overkurs for mig.
Jeg har en lille lade på min gård (100m2 areal i jordplan) og har haft en idé, som jeg nu tænker at forsøge at realisere. Jeg skal bygge den om til en lejlighed kombineret med mekhall og opbevaring til mine biler.
[billede]
Kan godt lide både din plan og bilvalg, havde selv mange og vidtrækkende planer om en lignende løsning, inden jeg mødte min kommende (eks-)kone.
Er det en -84 mit øje skuer og i "posen" en Lux? Finåker nu i en 2D -84 uden åbnebagdøre og forgasser
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.