Jeg vil installere tilluftsventiler over mine vinduer. Ifølge husets tegning er der "hammarband" i væggen, som vel er rigtig tykt træ. Kan man bore ca. 8cm runde huller med hulsave i denne? Tænker på bæreevnen.
hej ! skal du absolut bore lige over vinduet. Jeg plejer at montere dem på siden af vinduet.
Producenten anbefaler over vinduet, men man kan nok sætte ved siden af, som du siger. Over vinduet har jeg krydsfinerplade, resten af huset (dvs hvis man skulle montere dem ved siden af vinduet) har mexitegl. At bore i mexi virker lige så besværligt...
Det kan meget vel være sådan, at den bærende bjælke er et stykke over vinduet, så hvis du borer ret direkte over vinduet, så misser du "hammar bandet".
Hammarbandet i mit hus er en limtræsbjælke som er ca. 50x300mm, dvs. 50mm tyk og 300mm høj.
Hammarbandet i mit hus er en limtræsbjælke som er ca. 50x300mm, dvs. 50mm tyk og 300mm høj.
Men jeg tør jo ikke satse på, at remmen sidder højere. Har testet med lægtefinder, og oven over vinduespartiet (som er 4 m) giver den udsving hver 60. cm, hvilket styrker Jakims teori om, at remmen ikke sidder direkte oven over vinduerne, men højere oppe? Nogen der ved, hvordan en lægtefinder giver udsving, hvis man tester direkte på remmen?
Klik her for at svare