Så her 2 uger inde i testen kan jeg se, at der begynder at blive lidt grå overflade efter meget regn.

Så også, at Biokleen er kommet med lignende middel som sioo:x. Sidstnævnte overfladeforsegling havde lignende indhold som beckers regnstopp V, Samt tallolie tror jeg. Tænkte man kunne fortynde regnstopp v med vand og noget ægte sæbe. Måske kan man få den perleeffekt af dette? Bør blive god m2 omkostning.

• Synes
Mar Flo og 1 anden
  • Laddar…
Sådan ser testen ud efter ca7 måneder

De smalle stykker er af Al. De med mest påvækst er behandlet med 2 strygninger, 1:1 combimix vandstop og vand.

De øverste liggende Al-stykker og den yderste stående har også fået 2 strygninger med 1:1 Beckers regnstop V, vand og en lille smule grönsåpa.

De øvrige stykker med almindelig z panel har fået begge behandlinger. Ingen påvækst overhovedet.

Bagsiden har kun fået trin 1 og der er lidt påvækst.
Desuden er det nordsiden dog.

Ovenpå ligger der et trykt stykke, der begynder at blive flot gråt.
Det har også fået begge strygninger.

• Trækonstruktion med forskellige behandlinger, placeret i en have med sne og træer i baggrunden, viser forskellig påvækst og vejrpåvirkning.
  • Træplanker behandlet med forskellige strygningsmetoder står udendørs, omringet af græs og snepletter.
Senest redigeret:
  • Synes
Mar Flo og 4 andre
  • Laddar…
Hej har en nygjort terrasse på 64m/2 (skal bygge til 20m/2 senere), har kigget lidt på SIOO:X og kom over denne tråd.
regnede lidt hurtigt og
Men blander I vand, vandstop, PH-sænker og sæbe? bliver det tilsvarende behandlingstrin 1 eller 2 af SIOO:Xs?

H hbspeedshop sagde:
Sådan ser testen ud efter ca. 7 måneder

De smalle stykker er af Al. De med mest påvækst er behandlet med 2 overstrygninger, 1:1 combimix vandstopp og vand.

De øverste liggende Al-stykker og den yderste stående har også fået 2 overstrygninger med 1:1 Beckers regnstopp V, vand og en lille skvæt grönsåpa.

De øvrige stykker med almindelig z panel har fået begge behandlinger. Ingen påvækst overhovedet.

Bagsiden har kun fået trin 1 og der er lidt påvækst.
Så er det nordsiden dog.

Ovenpå ligger et trykimpregneret stykke, der begynder at blive fint grå.
Den har også fået begge overstrygninger.
Imponerende med sådan en grundig test. Godt gjort!

Nogle spørgsmål for at forstå bedre :-)

Er det rigtigt forstået, at alle træstykker er af træsorte Al undtagen Z-panelen og det liggende trykimpregnerede stykke på toppen?
Med "fået begge overstrygninger" mener du, at de er behandlet med både Combimxi Vandstopp og Beckers Regnstopp?

At tage "en skvæt grönsåpa" er en meget god idé, synes jeg. Det skal jeg prøve næste gang :-) måske sammen med en skvæt linolie også.

M MegakriL sagde:
Hej har en nygjord altan på 64m/2 (ska bygga till 20m/2 senare), har kikat lite på SIOO:X och kom över denna tråd.
räknade lite snabbt och
Men blandar ni vatten, vattenstopp, PH-sänkare och såpa? blir det motsvarande behandlingsteg 1 eller 2 av SIOO:Xs?
Det ligner sandsynligvis mest trin 1 af Sioo:x. Dog skal man vide, at det er ikke ordentligt testet så ingen ved hvor godt/dårligt det er.
Testen af @hbspeedshop kan måske give en god fingerpegning. Selv tror jeg ikke, at man ville have brug for nogen pH-sænker, den rolle kan CO2 i luften tage.

Y YWa sagde:
Imponerende med sådan en grundig test. Godt gjort!

Nogle spørgsmål for bedre at forstå :)

Er det korrekt forstået, at alle træstykkerne er af træsorten Al undtagen Z-panelet og det liggende trykbehandlede stykke på toppen?
Med "fået begge strygninger" mener du, at de er behandlet med både Combimix Vandstopp og Beckers Regnstopp?

At tage "en lille mængde grøn sæbe" er en meget god idé, synes jeg. Det vil jeg prøve næste gang :) måske sammen med en mængde linolie også.
Ja præcis, alle de smalle liggende og stående er Al. Ville teste med Al da jeg kunne save masser og have som panel, hvis jeg ville, men det viste sig at være mindre egnet.
Synes det opfører sig som fabriksbehandlet Sioo panel, som jeg har læst i en anden tråd. Masser af påvækst, og man skal vaske og holde på. Så går det helt væk. Det skal være vedligeholdelsesfrit. Hvilket mine små stykker har været.

Så bedst resultat har været på granstykkerne og det trykbehandlede ovenpå.

Begge strygninger mener jeg Trin 1 og trin 2.

Trin 1. 1:1 Combimix - Vand (sioo1).
Trin 2. 1:1 Beckers Regnstopp V - Vand (Nitor Wood sealer), en meget lille mængde sæbe (skummede ret godt)

Alternativt som jeg skal prøve for at få den mere som Nitor Wood sealer.
Trin 2. 1:1:2 Beckers Regnstopp V, Nitor Vandglas, vand

At Beckers regnstopp-vand skulle være som Sioo trin 2, skal man nok tage med et gran salt.
Triethoxyoktylsilan, som indgår i Regnstopp V, indgår også i Nitor wood sealer.
Så det er mest den, jeg har ønsket at efterligne, da den også indeholder fyrreolie. Derfor sæben i trin 2.

Jeg skal udvide testene med at sætte lidt større brædder ud samt købe rigtig Sioo at sammenligne med.
Jeg synes, at min lille test har klaret sig så godt, at det nok bliver egenblandet til hele huset, når det er tid til det.

• Synes
Mar Flo og 1 anden
  • Laddar…
M MegakriL sagde:
Hej har en nygjord altan på 64m/2 (ska bygga till 20m/2 senare), har kikat liten på SIOO:X och kom över denna tråd.
räknade lite snabbt och
Men blandar ni vatten, vattenstopp, PH-sänkare och såpa? blir det motsvarande behandlingsteg 1 eller 2 af SIOO:Xs?
Jeg havde gjort sådan her:

TRIN 1 – Hillbilly Speedshop Wood Protect
Påfør H.S.W.P på tør overflade, stryg ud med bred pensel, lad tørre i mindst 2 timer. Påfør yderligere et lag H.S.W.P, lad tørre i mindst 4 timer. Det er særligt vigtigt at lægge rigeligt på endetræet for at forsegle det.

TRIN 2 – Hillbilly Speedshop Wood Seal, 1. SÆSON:
Læg rigeligt med H.S.W.S og lad trække i cirka 3 minutter, arbejd derefter ind Overfladebeskyttelsen med penslen indtil træet er mættet. Overfladen kan bruges når den er helt tør, efter ca 30 –60 minutter.

TRIN 2 – Hillbilly Speedshop Wood Seal, 2. SÆSON:
H.S.W.S påføres yderligere en gang efter 10 –14 måneder. Rens overfladen varsomt med Vedligeholdelsesvask og blød børste. Lad overfladen tørre. Påfør Premium Overfladebeskyttelse Altan i henhold til instruktionen for 1. sæson. Produktet er en slidflade og kan have brug for at blive påført nogle gange mere i løbet af systemets levetid.

M MegakriL sagde:
räknade lite snabbt och
räknade lidt hurtigt og ville koste 6000 kr at behandle med SiOO:X, men fandt Biokleen (ligestillet?), ville kun koste 3500 kr for min terrasse.

M MegakriL sagde:
räknade lite snabbt och skulle gå på 6000 kr att behandla med SiOO:X men hittade Biokleen (likvärdig?), skulle bara gå på 3500 kr för min altan.
Den er nok præcis lige så god som Sioo ville jeg tro.
Jeg kan godt lide Biokleens øvrige produkter ud fra hvad jeg har testet.

Den egen blanding koster cirka 1200kr. Beregnet på 70m2.
(2x femliters Combimix vandstop, 1x femliters Beckars Regnstop V)
Hvis der nu er lignende forbrug, når det bliver større arealer?

Senest redigeret:
  • Synes
RJMS
  • Laddar…
H hbspeedshop sagde:
Ja præcis, alle smalle liggende og stående er Al. Ville teste med Al da jeg kunne save mængder og have som panel, hvis jeg ville, men det egner sig mindre godt, viste det sig. Synes det opfører sig som fabriksbehandlet Sioo panel, som jeg har læst i en anden tråd. Masse påvækst, og man skal vaske og holde på. Så går det helt væk. Det skal være vedligeholdelsesfrit. Hvilket mine små stykker har været.

Så bedst resultat har været på granstykkerne og den trykte ovenpå.

Begge strygninger mener jeg Trin 1 og trin 2.

Trin 1. 1:1 Combimix - Vand (sioo1).
Trin 2. 1:1 Beckers Regnstopp V - Vand (Nitor Wood sealer), en meget lille skvæt sæbe (skummede ret godt)

Alternativt som jeg vil prøve for at få den mere lignende Nitor Wood sealer.
Trin 2. 1:1:2 Beckers Regnstopp V, Nitor Vattenglas, vand

At Beckars regnstopp-vand skulle være som Sioo trin 2 må man tage med et gran salt.
trietoxioktylsilan, som indgår i Regnstopp V, indgår også i Nitor wood sealer.
Så det er mest den, jeg gerne vil efterligne, da den også indeholder fyrretræsolie. Deraf sæben i trin 2.

Jeg vil udvide tester med at sætte lidt større brædder ud, samt at jeg vil købe rigtigt Sioo for at sammenligne med.
Synes mit lille test har klaret sig så godt, så det bliver nok egenblandet på hele huset, når det er tid til det.
Interessant! Blev det noget udvidet test?

R RJMS sagde:
Intressant! Blev det ngt utökat test?
Ja og det ser lovende ud. Har haft facadebrædder opsat nu i cirka et år på grunden hvor huset skal stå.

Man ser tydelig vækst på kontrolbrættet mod de behandlede. Bedst har combimix med regnstopp klaret sig. Fint grånet overflade uden vækst eller skidt.
Så det vil jeg bruge på hus og garage.

• Synes
RJMS
  • Laddar…
Nogen der har testet rustas Reflekt Træbeskyttelse? Skal være noget lignende, men meget billigere.

Hej

Jeg har tilfældigvis fundet dette indlæg om Sioo.
Da jeg byggede terrassen i 2010, overvejede jeg netop dette med at slippe for at oliere træet ofte.
Jeg besluttede mig for at bruge almindelige facadebrædder som terrassebrædder. Imprægneret med Na-silikatopløsning. Kan ikke rigtig huske koncentrationen, men tror det var 10-20% samt en dråbe opvaskemiddel. Jeg påførte dette og lod det tørre et par timer. Derefter tænkte jeg at udfælde kisel med en metal og påførte en alunopløsning (aluminium). Det blev en hård overflade, som var grå men noget flammet (mørkere partier).
Terrassen er stadig intakt, og har ingen råd og ser ud til at holde mange år endnu, men ser ud som om den begynder at tørre ud (revner). Den er stadig lidt flammet, hvor jeg påførte mest alun. Der er den bedst (hårdeste).
Det kan tilføjes, at jeg har imprægneret en gang med Sioo trin 1 og 2 for omkring fire år siden. Jeg gad ikke finde Na-silikat.
Skal rengøres hvert år, da der vokser alger på de skyggefulde områder. Jeg bruger opvaskemiddel og højtryksrenser (terrassemundstykke).

Håber dette kan være til hjælp for jer, der ikke vil bruge dyre midler.

• Synes
YWa
  • Laddar…
L Livio sagde:
Hej

Har råkat hitta detta inlägg om Sioo.
När jag byggde altanen 2010 så funderade jag på just detta med att slippa olja trät titt som tätt.
Jag bestämde mig för att ta vanliga fasadplankor som trall. Impregnerade med Na-silikatløsning. Kommer ikke rigtigt ihåg koncentrationen, men tror det var 10-20% samt några dråber diskmedel. La på detta og lod det tørre några timmar. Sedan tänkte jag fälla ud kiseln med en metall og la på en alunløsning (aluminium). Det blev en hård yta som var grå men något flammig (mörkare partier).
Trallen är kvar och har ingen röta och ser ud til at hålla många år til men ser ud til at börjar tørre ut (sprickor). Är fortfarande lite flammig där jag lagde på mest alun. Där är den som bäst (hårdast).
Kan tiläggas at jag impregneret en gång med Sioo steg 1 och 2 för ca fyra år sedan. Orkade inte leta rätt på Na-silikat.
Måste tvättas rent varje år då det växer alger på de skuggade delarna. Använder diskmedel og högtryckstvätt (trallmunstycke).

Hoppas detta kan vara til hjälp för er som inte vill använda dyra medel.
Mycket interessant :-)
Får man fråga var du köpte Na-silikat och Alunløsning?

Var nødt til at tage til en kemikaliefirma, der fremstiller vattenglas (Na-silikatopløsning) lige uden for Göteborg. Kan ikke huske, hvad det hedder, men det ligger et sted ved Nol.
Alun kan man købe i enhver dagligvarebutik, blandt krydderierne tror jeg, det findes.

Det jeg har overvejet er, om jeg først skulle fylde træet med kaliumaluminiumsulfat (alun). Lade det tørre og derefter påføre silikaten. Så kan man jo påføre endnu en lidt svagere alunopløsning.

held og lykke

• Synes
YWa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.