Jeg har et lignende projekt som i denne tråd, men i mit tilfælde skal der laves et hul til en lem til et rum under en terrasse. Terrassen er en tilbygning tilknyttet huset med støbt gulv, der er anslået 10-15 cm tykt på en mur af lecablokke med tykkelse 20 cm. Rummet under terrassen har en kravlehøjde på ca. 80-90 cm, og vi har brug for adgang for rørføring. Der er altså ingen vægge eller anden konstruktion ovenpå gulvet langs muren. Muren, hvor lemmen skal placeres, er langs terrassegulvets og husets gavl, ca. 100 cm fra husets fundament. Jeg kan kigge ind gennem en ventilationsåbning (se billede) og ser, at der sandsynligvis har været en åbning på det tiltænkte sted for lemmen, da det ser ud til, at der er sat lecablokke ind efter, at muren blev lavet. Udsiden er pudset, så dette ses ikke udefra. Jeg havde tænkt mig at lave hullet langs de gamle lodrette fuger. Det er muret lidt mærkeligt, så jeg overvejer at lave åbningen direkte under gulvpladen, så den øverste (hvide) murblok ikke falder ned. Jeg havde tænkt mig at lave et hul 60-70 cm bredt med en højde svarende til tre skift plus den hvide murblok. Bør jeg indsætte fladjern eller på anden måde understøtte? Jeg kan kun arbejde udefra.

• Billede af et lavt rum under en terrasse med en mur af lecablokke. En rød markering viser en formodet tidligere åbning i muren.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.