Garagen er muret op med hvad jeg tror er letbetonblokke på plade. Jeg vil dels gerne lave et lille vindue i en væg. Men først og fremmest vil jeg rive dele af den indervæg, der er muret op mellem garagedelen og depotet, som er bagved.
Kan denne væg have nogen vital betydning for bæringen? Kan et hul til vinduet forårsage problemer?
Et dumt spørgsmål måske. Jeg overvejer at tilslutte afløb og trække vand ind. Sandsynligvis skal der graves en lille grøft under pladen og op. Kan det skabe noget problem for bæringen?
Hvis jeg i en muret væg vil lave et hul til et vindue, skal jeg så understøtte det, og hvordan gør jeg det? Skal jeg først indsætte en bjælke og derefter save op? Eller er det bare at save løs? Det skal være et normalstort vindue.
Man behøver en bjælke (H profil eller armeret beton) ovenover åbningen. Først borer man flere huller i væggen ovenover den planlagte aflastningsbjælke, så man får ca. 50% huller og 50% mursten. Derefter kan man aflaste væggen ved at stikke små bjælker gennem væggen, som bæres af en bjælke på hver sin side af væggen. Nu kan du lave vinduesåbningen og indsætte den endelige bjælke. Derefter fjerner man hjælpekonstruktionen og murer alle huller til igen.
Har jeg forstået rigtigt: Jeg borer flere gennemgående huller ovenover stedet, hvor bjælken skal sidde. Jeg stikker igennem rør/små bjælker, der hviler på en lang bjælke på hver side af væggen og med stempel under.
Derefter hugger jeg ud til bjælken, murer ind. Så kan jeg lave åbningen.
Noget jeg har misset?
Hvilke rør/bjælker taler vi om at stikke gennem væggen, og hvilke bjælker til at støtte disse med?
Hvor meget skal H-bjælken gå forbi på siderne om det tænkte vindue?
Ikke helt i henhold til din tegning. Du har for meget væg tilbage under dine huller, det er præcis de teglesten, som kan falde ned på dig. Så man skal lave vinduesåbningen i direkte forbindelse til dine huller, dvs underkant af hullerne bliver åben, efter du har skåret vinduesåbningen ud. Du behøver ikke lave huller ved siden af åbningen, kun ovenover åbningen. Bjælken skal være lidt længere end hullets bredde, jeg ville tro, at 20 cm på hver side ville være tilstrækkeligt, men kontroller gerne med nogen kyndig, du stoler på.
Bjælkerne, du stikker gennem hullerne, behøver ikke at være særlig stærke, da de er korte, og der er flere, der bærer vægten; de lange bjælker på begge sider af hullet skal være godt dimensioneret.
Hvordan du skal dimensionere hjælpekonstruktionen afhænger meget af, hvor meget væggen bærer, åbningens størrelse osv., og der kan jeg ikke give dig nogen råd.
Fandt en tråd, hvor en som ville tage en åbning for dør i en bærende kældervæg fik rådet at hugge op en rille over den tænkte åbning, halve dybde, og mure ind en U-bjælke. Så gentage fra den anden side. Dette føles som en betydeligt lettere variant. Hvad tænkes om det?
Dårligt med svar så jeg må vel svare selv. Om ikke andet godt for den som i fremtiden søger og vil finde.
Jeg har nu talt med bygningsingeniør og jeg vil gøre det endnu enklere for mig. Afhængigt af om jeg tager åbningen præcis der en række med blokke slutter/starter eller midt i en blok vil jeg enten blot skrabe fugerne ovenfor den planlagte åbning og fælde et fladjern ind, eller tage en rille med åbningens længde + 30 cm på hver side og lægge et armeringsjern og støbe igen.
Fra en betydeligt mere kompliceret variant ovenfor til en betydeligt enklere variant her! Føles godt.
Til sidst blev det en endnu enklere løsning. Jeg havde købt fladjern, som jeg havde tænkt at indfælde i fugerne, men fik forslaget af en ingeniør-bekendt at fastgøre fladjernene direkte udenpå stenene. Sagt og gjort: jeg borede et antal huller i jernene, tilsvarende huller i væggen som jeg fyldte med ankermasse og trykkede gevindstænger i. Så var det bare at hænge jernet på og stramme med møtrikker. Sidder som bjerget. På indersiden indfældede jeg jernet lidt, hvis vi får den idé at vi skal pudse eller lignende.
Min erfaring med dette er, at nogle gange har man/folk en tendens til at gøre det unødigt kompliceret.
Fandt nogle gode tips her og står overfor samme projekt som dig. Men hvordan savede du så i blokkene for vinduesåbningen? Med vinkelsliber? Fra begge retninger?
cederbusch sagde:
Til sidst blev det en endnu enklere løsning. Jeg havde købt fladjern, som jeg havde tænkt at fælde ind i fugerne, men fik forslaget af en ingeniør-bekendt at fæstne fladjernene direkte udenpå stenene. Sagt og gjort: jeg borede et antal huller i jernene, tilsvarende huller i væggen som jeg fyldte med ankermasse og trykkede gevindstænger i. Så var det bare at hænge jernet op og stramme med møtrikker. Sidder som bjerget. På indersiden fældede jeg jernet lidt ind, hvis vi komme på, at vi skal pudse eller lignende.
Min erfaring med dette er, at nogle gange tenderer man/folk til at komplicere det unødigt meget.
Hittede nogle gode tips her og står overfor det samme projekt som dig. Men hvordan savede du så i blokkene til vinduesåbningen? Med vinkelsliber? Fra begge sider?
Med bajonetsav og et blad til lecablokke og lignende. Jeg mener, at det var ret langt, så jeg kom igennem fra én side.
Jo, det der var bare et billede for at vise. Har bare fjernet en blok der. Åbningen er så stor som krævet for et normalt vindue. Der findes billeder i andre tråde, tror jeg, hvis du vil se, hvordan det blev.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.