Hej!

Jeg tænkte på at åbne op siden af vores garage og lave det om til poolhus/orangeri med noget flot glasparti, vedhæfter to billeder, som jeg har skitseret lidt på. Min lokale byggemarked her i Frankrig har en masse spændende dimensioner af tømmer, blandt andet solide regler som er 12x24 cm. Jeg overvejer, om sådan en kan tænkes at være nok, eller om jeg skal bestille en stålbjælke?

Bredden på garagen indvendigt er 610 cm, højde op til taget er 265 cm i den ene ende og 440 i den anden.

Det planlagte hul bliver 440 cm bredt, og jeg tænkte i så fald at tage en 5 m lang 12x24 cm regel over åbningen (rød) og bruge 8x22 som stolper (blå).

Taket er et almindeligt fransk tegltag, ved ikke hvad de kan tænkes at veje. De tre tagbjælker, der holder det oppe, er 10x22.

Jeg har kigget på https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/pulpettaksbalkar-och-balkar/, men der får jeg kun forslag på limtræ, ikke almindeligt savet tømmer.

Tips modtages med tak,
Robert

• Indvendigt af garage under renovering, murstensvæg med vindue og træloftsbjælker, stige fører til platform. Røde og blå streger markerer konstruktion.
  • En skitse af et garage forvandlet til et poolhus/orangeri med glasparti. Området er markeret med en hvid kant. Træer og bænk ses omkring.
Regner man baglæns, ser det ud til, at garagetaget kun er dimensioneret for egenvægt. Anvender man samme laster på din åbningsbjælke, bør 12x24 være tilstrækkelig med margin. Lidt oversigtsmæssigt beregnet, da visse måloplysninger mangler. I Sverige plejer snelast at være den dominerende last, så limtræ bliver næsten altid nødvendigt. Jeg antager, at stedet ligger sydpå i Frankrig.

Ja det stemmer, sydlige Frankrig, nær Montpellier. Der kom et par cm sne her en gang for fem-seks år siden, og det tales der stadig om, så snelast er nok ikke noget, vi behøver at tænke på.

Hvilke yderligere måloplysninger mangler?

Jeg boede en sommermåned i Anduze som ligger lidt nord for Montpelier, så jeg har nok en god fornemmelse for, hvad det indebærer klimamæssigt. Udfordringen ligger i at bygge, så det bliver udholdeligt at opholde sig der. Jeg savner c/c afstandene mellem tagbjælkerne.

Sjovt at høre, det er smukke områder - Anduze er kun et kvarter fra os!

Tagbjælkerne sidder cc 150

Hvilken lille verden! Jeg gættede faktisk på 150, så min udregning er ret korrekt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.