Jeg skal tage et dørhul i ydervæggen, som består af stående 3-tommers spontede planker. Sandsynligvis bærende. :cool:

Jeg tænker at fræse en 45x195 ind ovenover det planlagte hul i plankevæggen, før jeg laver det. Dvs jeg skal fræse to tommer dybt.

Nu er det jo lidt besværligt, måske, selv med rundsav. Jeg er bange for, at der også er mange søm.

Idéen slog mig så at sætte planken på ydersiden og pepre med søm i plankerne. Hvis det er nok, er det meget lettere.

På indersiden skal jeg lade tapetet være uskadt, så det bare er at slå på foder uden at tapetsere om, altså at fræse hele vejen igennem for at fjerne er ikke en god idé.

Har du mulighed for at kontrollere, om en spær eller bjælke hviler lige over hullet, du skal åbne?

Hvis man er lidt heldig, er hullet præcis mellem to spær, og så behøver du knapt at lave nogen aflastning overhovedet.

Er et to-etagers hus (fra 1937), og dette er på underetagen. Intet vindue over den tænkte åbning. Etagedækket til anden etage er ca. 450mm c/c, hvis man dømmer efter dækket ned til kælderen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.