Hej,
Jeg er ved at lave om i min lejlighed fra 1938. Lige nu vil jeg flytte et afløbsrør af støbejern, som går fra køkkenvasken ind i et skab, hvor det er tilsluttet stammen. Røret skal flyttes ca. 20-25 cm, så det går langs med en væg, hvilket skaber plads til en køkkenvask.
Se Billede 0 for en illustration af, hvad jeg vil gøre.

Billede 1 viser, hvordan røret er ført nu.

Jeg har nogle spørgsmål vedrørende dette:
1. Er væggen, der adskiller skabet fra køkkenet, en bærende væg? Der er allerede et hul i væggen, men er der nogen risiko ved at gøre hullet større?
Skal jeg måske placere noget i hullet, så væggen ikke falder sammen, eller så der ikke opstår revner i væggen? En stålramme for eksempelvis? Eller træstykker?
Se billede 2 af væggen.

Væggen er bygget op således:
1. Kalkpuds
2. Siv
3. Liggende træbrædder. Ca. 1-2 cm tykke.
4. En sort plastfilm
5. Stående træbrædder. Ca. 4-5 cm tykke.
6. Mere siv
7. Mere puds

3. I midten af væggen i skabet findes der en skakt af eternit. På begge sider af skakten har man stablet mursten oven på hinanden (med en form for mørtel imellem, naturligvis). Derefter har man dækket det hele med, hvad jeg tror er kalkpuds.
Jeg har hakket pudsen væk og har fået fjernet de to nederste mursten i det højre hjørne, se billede 3-5. Skal jeg placere noget i hullet for at bære lasten fra murstenene ovenfor?
I øjeblikket virker væggen stabil uden de to nederste sten. Jeg tror, at pudsen holder det hele ret godt sammen. Men er der nogen risiko for, at alle murstenene falder ned i fremtiden? Det eneste, jeg kan forestille mig, der bærer lasten fra murstenene og efterlader tilstrækkelig plads til afløbsrøret, er et stykke af en U-bjælke. Er det nødvendigt?

4. Skal jeg gøre noget ved eternitskakten? Jeg er ikke helt sikker på, hvad den bruges til. Under mig er der en erhvervslokale. Der er ingen pejs i lokalet. Der er dog en PAX-blæser, som jeg næsten er sikker på er tilsluttet den isolerede ventilationskanal i midten af skabet. Udover hullet til PAX-blæseren er der ikke noget hul i loftet i det område. Så jeg tror ikke, at eternitskakten bruges. Se billede 6 af PAX-blæseren i lokalet under mig.

På forhånd tak!

• Gammel støbejernsrør fra køkkenvask, placeret ved en væg i et rum, der skal flyttes for at give plads til ny vask.
  • Rør af støbejern set gennem et åbnet hul i væggen af en ældre bygning med kalkpuds og træ, fremvist til at illustrere et renoveringsprojekt.
  • Gammelt afløbsrør og andre rør i skab; skal flyttes 20-25 cm for at skabe plads til ny køkkenvask. Afløbsrøret går ind i mur ved bunden.
  • Revnet væg med synlige rør og isolering. Væggen har afskallet puds, der viser underliggende materialer. Væggens tilstand drøftes i bygningsprojekt.
  • Hul i væg med eksponerede ledninger, viser hvordan rørene er trukket i en ældre lejlighed. Skader omkring hullet kan ses.
  • Diagram over nuværende og ønsket rørføring fra køkken til garderobe, der viser flytning af afløbsrør ca. 20-25 cm langs væggen.
  • Ventilator installeret i loft med hvidt mønster.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.