Kan det være sådan, at fugen klarer mere bevægelse end malingen, og det er derfor, det revner? Eller er det tørkesprækker fra malingen bare?
 
Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Kan være sådan, at fugen klarer mere bevægelse end malingen, og det er derfor, det revner? Eller er det blot tørkesprækker fra malingen?
Jeg tænker, at det måske faktisk bare er tørkesprækker. Det virkede sådan, da jeg havde slebet ned i revnerne. Tror ikke det egentligt er et meget bevægeligt hus. Fugen er nok krympet lidt mere, end hvad malingen kunne klare.

Hvad jeg overvejer, er om man tør nøjes med at påføre et lag mere af loftmalingen efter at have slebet ned i revnerne, eller om man burde påføre et nyt lag fugemasse på fugerne først?
 
Er du tilfreds med formen på fugen, ville jeg have prøvet at male et lag ekstra.
 
  • Synes
JohanVSF
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Er du tilfreds med formen på fugen, ville jeg have prøvet at male et ekstra lag
Jeg gør det! :)
 
Uanset hvilket materiale der møder hinanden, vil det sandsynligvis bevæge sig, medmindre det er en meget stabil beton/tegl struktur i grunden. Jeg har sat forskellige typer af fuger i vores hus med træstammer, og det ser pænt ud de første måneder, men så revner det. Tec3 holder klart bedre, men hvis det er et tyndt lag, revner det også.

Er det som sagt ikke en stabil beton/tegl grund, så ville jeg sætte lister direkte.

Jeg er dog kun hobby snedker og taler kun ud fra min erfaring fra de 5-6 år, vi har renoveret huset, vi bor i.
 
Essve akryl flex 25% har jeg ikke haft nogen problemer med. Derimod bruger jeg det ikke i hverken indre hjørner eller loft/væg-samlinger. Spartler ind strimmel og indtil videre har jeg ikke haft nogen revner overhovedet, og dette i et træhus fra -64
 
Dette er en 50'er-lejlighed i et solidt bygget hus fra -52. Men som Herakleitos sagde: Panta Rei ("Alt flyder").. :)
 
B boohoo sagde:
Essve akryl flex 25% har jeg ikke haft nogen problemer med. Derimod bruger jeg det ikke i hverken indre hjørner eller loft/vægfuger. Spartler ind strimmel og indtil videre har jeg ikke haft nogen revner overhovedet, og dette i et træhus fra -64
Aha, med strimler lyder det som om du mener mellem gipsplader? Der har vi brugt almindelig spartel med strimmel, og det har holdt overraskende godt faktisk. Den primære bevægelse ser ud til at være i indre hjørner og mellem loft og væg. Selv mellem dørkarm og væg holder fugemasse dårligt, sandsynligvis derfor, men generelt sætter man lister her.

Køkkenet var et af de rum, vi renoverede først, og der var jeg desværre så dum, at jeg forsøgte at dække alle revnerne mellem pladerne i loftet med mærke fugemasse. Det så fint ud i 1 år, nu ser det meget værre ud end hvis jeg ikke havde fuget det. :( Sandsynligvis skal man fjerne fugemassen og male om, hvilket er en del arbejde, så det må vente nogle år til.
 
Sætter også skarvlister i loft/vægvinklen og i indre hjørner i væggene. Så slipper man for at skulle bruge latex/akrylfugemasse.
 
  • Synes
snowjim
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.