J Jimp sagde:
Så nu at det første billede blev dårlig. Men sikkert, det er jo ingen kæmperevner. Bare halvt forstyrrende.
Hvor længe lod du fugemassen hærde, inden du malede?

• Synes
Byggglad
  • Laddar…
Jeg kan forestille mig, at fugens tykkelse også spiller en hel del ind.

Men den enkleste løsning er nok alligevel at sætte loftlister.

S snowjim sagde:
Jeg kan forestille mig, at fugets tykkelse også spiller en hel del ind.

Men den nemmeste løsning er nok alligevel at sætte loftlister.
Har rigtig grove fuger med multibond mod platsbygget garderob uden problem. Spalte på 10mm.

Kultypjämt kapten_krok sagde:
Hvor længe lod du fugemassen hærde, før du malede?
En hel uge. Jeg vil forsigtigt pille lidt ved det i morgen og se, hvordan det ser ud. Det kunne jo være malingen, der er begyndt at slippe. Selvom fugemassen jo ganske vist skulle være overmalbar...

S snowjim sagde:
Jeg kan forestille mig, at fugens tykkelse også spiller ind en hel del.

Men den enkleste løsning er nok alligevel at sætte loftlister
Loftlister, der kun fastgøres til væggen, kan jo optage bevægelser uden at det ses

J Jimp sagde:
En hel uge. Jeg vil forsigtigt pille lidt ved det i morgen og se, hvordan det ser ud. Det kunne jo være, at farven er begyndt at slippe. Men fugen skulle jo for så vidt kunne overmales...
Spalter skal være proportionelle med bevægelsen elasticiteten i fugemasse og fæste og forstærkning!
Dvs det bliver aldrig godt med for tyndt eller for tykt
Derefter er der tricks, som fagfolk lærer sig, nemlig geometrien i tværsnittet på fugen!
De ved, hvordan de skærer mundstykket, og om de bruger bundliste som støtte til fugemassen
Til sidst kender de tørretiden og ved, hvornår de kan male og hvordan de maler for ikke at ødelægge fugens vedhæftning, da både fugemasse og maling og underlag opløses af det samme vand, hvis fugen ikke er tør nok

Skulle man kunne trække en fugesnor til?

J Jimp sagde:
Kunne man lægge en fuge mere?
Jeps:D(y)

Smed en snor på endnu, men noget må have været galt med denne tube. Da jeg havde kørt halve strækning, blev massen gullig og lidt flydende. Da jeg så glattede det ud, dukkede klumper op nogle steder...gammel tube? Maler det her om et par dage, ser det forfærdeligt ud så må jeg forsøge at trylle det til med en liste, selvom jeg helst havde undgået det.

• En opmalet overflade med ujævn struktur, hvor der ses klumper på linjen af fugemassen.
J Jimp sagde:
Slängde på en sträng till nu, men något måste ha varit fel med den här tuben. När jag kört halva sträckan så blev massan gulaktig och lite rinnig. När jag sedan slätade ut det framkom klumpar några ställen...gammal tub? Målar in det här om några dagar, ser det för jävligt ut så får jag försöka trolla till det med en list, även om jag helst sluppit det.
Den hann inte torka innan du slätade ut den?
Latexfog tycker i alla fall jag torkar rätt fort så man måste vara snabb, annars kan den få en hinna med ojämnheter som resultat.

nikasp
Jeg har en grim fuge i køkkenet, som jeg har irriteret mig over i to år. Køber ikke ikke-mærkes efter det. Så pokkers trist, hvis man gør alt andet perfekt og så dårlig fugemasse, der bliver grim.

Kultypjämt kapten_krok sagde:
Den nåede ikke at tørre, før du glattede den ud?
Latexfuge, synes jeg i det mindste, tørrer ret hurtigt, så man skal være hurtig, ellers kan den få en hinde med ujævnheder som resultat.
Nej, den nåede ikke at tørre. Tror mere på en dårlig tube...

nikasp nikasp sagde:
Jeg har en grim fug i køkkenet, som jeg har irriteret mig over i to år. Køber ikke ikke-mærke efter det. Så pokkers trist hvis man gør alt andet perfekt og så dårlig fugemasse, der bliver grim.
Jo, det er sandt.

Biltema har deres fugemasse liggende i en stor kurv i min by. Bør ikke tuberne opbevares stående? Tuben jeg købte sidst var jo "skilt" så en masse gul væske kom ud efter et par tryk. Den havde vel sandsynligvis lagt sig i bunden, hvis tuben var blevet opbevaret stående.

Præcis, jeg droppede fugningen og satser på diskrete lister i stedet.

• Synes
Disneygrisen
  • Laddar…
En til bumpning..! :)

Har fået lignende sprækker efter at have malet fuger mellem væg og loft (isolerfarve respektive tapetgrund nedenunder). Det ser dog ud til at være koncentreret til kun en af væggene. Måske større bevægelser i netop den væg.

Under alle omstændigheder testede jeg at slibe fugemalingen ned med et sammenrullet sandpapir, og det blev ret godt! Det virker faktisk som om det kun er selve malingen, der er sprækket.

Ville det være nok bare at slibe sprækkerne ned inden anden strygning, eller burde jeg påføre en ny fuge først?

Sprækker i hvid malet fuge mellem væg og loft, med synlige revner i malingslaget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.