Hej,

Jeg har sat latexfug en del steder under køkkenrenoveringen og er nu begyndt at bemærke, at fugen revner!? Den fug jeg har brugt er denne:

TREMCO illbruck LD 708
Tremco illbruck LD708 latexfog i grøn tube med hvid hætte, designet til byggematerialer og renoveringsprojekter.

De revner jeg har set hidtil er følgende:

- 4 hjørner med tykkere fug, selvtørret, ikke overmalet
- Et helt loft mellem hver plade (hvilket tog sin tid) og derefter overmalet med Beckers farve.

Når jeg har jævnet fugen, har jeg brugt grøn sæbe, som folk har sagt, man skal bruge.

Er dette standard, eller har jeg fået fat i det værste mærke, jeg kunne have fundet?

I tykke fuger er det godt med bundenliste, så fugen bliver optimal mekanisk...

fugtpind med opvaskemiddel...undgår trækninger i fugemassen unødvendigt....revnerne kan skyldes, at du ventede, så fugemassen havde skindet og hæftede mærkeligt på underlaget....

opbevaring af fugemassen den kan have været gammel og dårlig batch eller for varm? dvs tørret hurtigere

Latexfuge sprækker...

Det kan nok afhænge lidt af fabrikat. Der findes et alternativ, der er meget bedre, MS polymerbaseret fuge. F.eks.:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Ovrigt/BT-Multibond-2000028571/

Lignende typer af fugemasser findes i mange forskellige fabrikater.

Den er meget mere elastisk, den opfører sig omtrent som en silikonefuge, men kan overmales.

Når det gælder gipsplader i loftet, så burde du nok have brugt almindelig papirstrimmel og spartelmasse i stedet.

Sæbe bruger man primært til silikonefuger, til latex er det bedre med kun vand. Latex er egentligt ikke en blød fuge som silikone, den revner med det samme, hvis der er for store bevægelser, overmalbar silikone er at foretrække, hvis der er store bevægelser. Men den er heller ikke et mirakelmiddel, visse steder skal man ikke fuge igen, som i dit tag f.eks.

Har brugt netop det mærke uden problemer. Jeg tror, problemet snarere er bevægelser i underlaget. Tag plejer ikke at kunne fuges med blød fugemasse, så det bliver revnefrit.

Aha, så det går ikke at få fugerne uden revner? Det tag vi har er ikke gips, det består i stedet af masonit på massiv ramme.

Men hvis jeg vil have en stærk og blød fuge, der kan overmales og som ikke revner, hvad skal jeg så købe? Tec7? Kan man stole på Biltemas version (BT Multibond)?

Bland ikke forskellige typer af fugemasse...læg gerne en silicon list i bunden af fugen som når du fuger vinduer....nu kan det blive svært hvis sprækken ikke er dyb nok...
Det en siliconlist gør er at fugemassen ikke hæfter i bunden af sprækken og former en mekanisk løsning til at optage bevægelsen i fugen mellem pladerne...

Lad fugen tørre ordentligt ud inden du maler, men glat fugen ud mens den er frisk og ikke skinder sig med en fugestav og sæbevand
Der kan være for stor bevægelse i fugen til at det holder, så bliver det glasfiberstrimmel og bredspartel

Har nu sat loftliste, og for at spartle op og skjule fuger har jeg brugt Tec7, det er ikke billigt, men det siges at være blandt det bedste. Det vil vise sig, om der kommer revner alligevel, men jeg krydser fingre, det stod jo 12% elasticitet plus at det fungerer som lim også.

Tænker at bruge det samme på gulvlister og foder.

Tec7 er dog meget klistret, og jeg undrer mig over, hvor godt det egentlig er til at sætte i fugen mellem liste og tapet, lidt bange for ikke at få det af tapetet?

Gammel tråd men vil sige, at Biltema Multibond er fantastisk.

Vil også gerne anbefale Essve Akryl Flex 25, med 25% fugtbevægelse.
Ikke så klistret som en MS-polymer, der er beregnet til både at lime og fugte.
Den passer perfekt til indendørs brug, som lister, sokler, snedkerier, fuger rundt om vinduer osv. (y)

Sammenlignede indvendigt rundt om en altandør.
Fugede halvdelen med Illbruk akryl 10% og halvdelen med Essve Flex 25%.
Gæt hvilken halvdel der fik en revne efter en uge ;)

• Synes
Lobbe62 og 4 andre
  • Laddar…
Bumpar denne.

Jeg fugede omkring en nybygget gipsvæg, op mod loft og vægge.

Loftet er nu malet, og der er opstået revner. Væggene er ikke malet endnu, der er fugen ikke revnet. Det burde vel betyde, at det er loftmalingen, der er revnet ovenpå fugen?

Hvad kan jeg gøre?

• Sprækker i malet loft ved sammenføjning til ny gipsvæg, synlig maling der krakelerer over fugemasse.
  • Gipsvæg med fuger, hvor sprækker kan ses i malingen ved loftet. Viser mulig skade på grund af maling over fugningen.
  • Synes
AndreasBrodd
  • Laddar…
J Jimp sagde:
Bumpar denne.

Jeg fugede rundt en nybygget gipsvæg, op mod loft og vægge.

Loftet er nu malet, og der er opstået revner. Væggene er ikke malet endnu, der er fugen ikke revnet. Det burde vel betyde, at det er loftmalingen, der er revnet ovenpå fugen?

Hvad kan jeg gøre?
Desværre kun dette... skære ud akrylfugen og sætte forstærkningsbånd, spartle og til sidst akrylfuge tyndt og male tyndt!
Ingen elasticitet i verden kan absorbere hvor store bevægelser som helst!
Akrylmaling må ikke blive for tyk i fuger og hjørner, da revner den!

Ajrå! Glemte at skrive, at det er Biltemas Multibond, MS-polymer. Den er jo overjævligt sej. Bliver et kæmpe arbejde at få ned det hele...

Jeg ser ærligt talt intet alarmerende på billederne?

J Jimp sagde:
Ajrå! Glömde skriva att det är Biltemas Multibond, MS-polymer. Den er jo overjævligt sej. Bliver et vældigt arbejde at få ned alt...
Ikke sikkert du behøver tage ned alt men vil du løse hele problemet så må du finde årsagen til bevægelsen

S Stefan1972 sagde:
Jeg ser ærligt talt ikke noget alarmerende på billederne?

Så nu at det første billede blev dårligt. Men jo, det er jo ikke nogen kæmpesprækker. Bare halvvejs irriterende.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.