Jeg har spær med en afstand på ca. 7,4 meter mellem indermålet på ydervæggene. En limtræsbjælke går midt igennem huset som støtte for spærene med dimensionen 90x405. Denne dækker stuen og køkkenet med en længde på 7,4 meter, hvor der i dag står to søjler, der bærer denne. Jeg skal nu erstatte disse med et vægstykke leca 190mm som støttepunkt i midten. Lecavæggen tænker jeg at mure som et L med 80cm opmuret leca 190mm som understøtter limtræsbjælken. Højden på denne er ca. 2500mm, muret med Mørtel B.
Jeg ser via limtræsdimensioneringsguide fra setragroup, at søjlebelastningen bliver 30 kN for 4 meter fritspændende - dette bliver mindre end det.
Er der nogen enkel ligning, hvor jeg kan bevise, hvad en 2,5 meter muret lecablokvæg kan klare af belastning nedad?
De to øverste tabeller på side 20 i denne viser, at leca 200mm klarer en hel del mere end de 30kN, jeg er ude efter.
http://www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/leca/arbanv/leca-block-projektering.pdf
Jeg ser via limtræsdimensioneringsguide fra setragroup, at søjlebelastningen bliver 30 kN for 4 meter fritspændende - dette bliver mindre end det.
Er der nogen enkel ligning, hvor jeg kan bevise, hvad en 2,5 meter muret lecablokvæg kan klare af belastning nedad?
De to øverste tabeller på side 20 i denne viser, at leca 200mm klarer en hel del mere end de 30kN, jeg er ude efter.
http://www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/leca/arbanv/leca-block-projektering.pdf
Belastningen bør ikke være noget problem, leca klarer ganske høj trykstyrke (3-5MPa har jeg set). Du må beregne lidt på, hvor stor overflade limtræsbjælken vil have mod lecablokken (1 Pa = 1 N/m2, dvs. 3 MPa = 3000000 N/m2).
Det vigtigste er sandsynligvis at sikre, at det, du murer lecavæggen på, klarer det, og at lecavæggen ikke kan knække pga. svaghed i sidled.
Det vigtigste er sandsynligvis at sikre, at det, du murer lecavæggen på, klarer det, og at lecavæggen ikke kan knække pga. svaghed i sidled.
Lecasektionen vil være et L murværk. 80-100 cm langs med limtræsbjælken og 60-80 cm til siden. Under lecasektionen er der 10 cm armeret beton, 300 s100 celleplast, makadam og så ler. Føles ikke som om det skulle være et problem det heller.
Læste seneste kontrolplan fra min KA i dag - der forudsættes eurokoder tilfredsstilles i punktet omkring netop flytning af bærende søjle til midterbjælken. Jeg kiggede hurtigt på reglerne omkring eurokoder, og der føles som om netop denne beregning bør være at henvise til fra en passende producent. Det ville have været ønskværdigt ikke at skulle hyre en konstruktør for at "slå en åben dør ind".. Nogle ideer?
Nogen skrev her før, at du skal regne ud, hvilket tryk søjlen giver på overfladen, den står på. Så skal fastgørelsen vel udføres, så den optager kræfterne. Så skal man jo sikre, at den murede væg ikke begynder at bøje sig, men det er måske ikke noget problem. Til sidst skal fundamentet kunne optage den belastning, der opstår.
Underlaget klarede det samme tryk, selv uden vægten af lecablokkene på en mindre overflade tidligere - så det burde jo ikke være noget problem.
Jeg mener, at det er ret letforståeligt, at det holder - i min konstruktionsbeskrivelse kan konstateringen af, at kraften på underlaget fordeles på en større overflade, måske være tilstrækkelig?
Hvordan bør en indvendig lecavæg fastgøres mod gulvet - med glideskikt eller ej?
Jeg mener, at det er ret letforståeligt, at det holder - i min konstruktionsbeskrivelse kan konstateringen af, at kraften på underlaget fordeles på en større overflade, måske være tilstrækkelig?
Hvordan bør en indvendig lecavæg fastgøres mod gulvet - med glideskikt eller ej?
Klik her for at svare