Efter dræningsarbejde fik lecablok kældervæg en lang horisontal revne, omtrent 2-3mm bred og 4m lang. Kælderen var indrettet men i meget dårlig stand. Både træpaneler og bjælker, der sad fast i væggen, var påvirket af langvarig fugt, så jeg fjernede dem. Jeg overvejer nu, om de kunne have haft en anden funktion, der påvirkede væggen, efter jeg fjernede dem. Var det en fejl? Hvad kan man gøre nu for at løse problemet?

En vertikal revne i en anden væg, som allerede var der, inden arbejdet begyndte, er derimod blevet større. Også nogle af blokkene er blevet trykket ind, en af dem op til 1 cm. Revnen synes at skyldes, at en stor sten trykkede mod væggen, sandsynligvis fra da bygningen oprindeligt blev opført.

Entreprenøren, der udførte dræningsarbejdet, sagde, at revnerne var ikke noget at bekymre sig om. Derudover er der andre revner rundt om i kælderen, som sandsynligvis har været der i mange år, og besigtigelsesmænden, der foretog overdragelsesbesigtigelsen, sagde, at også disse revner ikke var noget at bekymre sig om. Jeg har kontaktet nogle fagfolk for at få en vurdering, men jeg er også interesseret i at høre andres meninger om dette og om nogen har erfaring med lignende problemer.

Næsten alle huse med murede kældre har revner. Intet at bekymre sig om.

P
M mmmart sagde:
Efter dræningerarbejde fik lecablok kældervæg en lang horisontal revne, cirka 2-3mm bred og 4m lang. Kælderen var indrettet men i meget dårlig stand. Både træpaneler og bjælker, der sad fast i væggen, var påvirket af langvarig fugt, så jeg fjernede dem. Jeg overvejer nu, om de kunne have haft en anden funktion, der påvirkede væggen, efter jeg fjernede dem. Var det en fejltagelse? Hvad kan man gøre nu for at fikse problemet?

En vertikal revne i en anden væg, som allerede fandtes inden arbejdet begyndte, er dog blevet større. Endda er nogle af blokkene blevet trykket ind, en af dem op til 1 cm. Revnen ser ud til at skyldes, at en stor sten pressede mod væggen, sandsynligvis fra da bygningen oprindeligt blev opført.

Entreprenøren, der udførte dræningerarbejdet, sagde, at revnerne ikke var noget at bekymre sig om. Derudover er der andre revner rundt om i kælderen, som sandsynligvis har været der i mange år, og bygningsejeren, der udførte overdragelsesinspektionen, sagde, at også disse revner ikke var noget at bekymre sig om.
Jeg har kontaktet nogle fagfolk for at få en vurdering, men jeg er også interesseret i at høre andres meninger om dette og om nogen har erfaring med lignende problemer.
Billeder?

Rejäl sagde:
Billeder?
Den horisontale revne er faktisk 5mm bred

• Væg med horisontal sprække på 5 mm mellem betonblokke, ujævne pletter af mørtel eller maling.
  • Væg med isolering og betonblokke; viser en horisontal sprække på 5mm mellem blokkene.
  • Horisontal sprække i en væg med isolering, 5 mm bred, tydelig mellem murblokke.
  • Væg med en horisontal, 5mm bred revne i pudset.
  • En væg med en 5mm bred horisontal revne mellem murstenene, delvist dækket af mørtel.
P
M mmmart sagde:
Den horisontella sprickan är faktiskt 5mm bred
Denne sprække ser ikke så godt ud, hvor lang er denne væg? Samt hvordan ser det ud på ydersiden?

• En sprække i en murstensvæg med ujævnt mønster og tegn på slid.
Hvor lang er hele væggen? Det ser ud som om den ikke klarer jordtrykket så godt.

M mmmart sagde:
Den horisontella sprickan er faktisk 5mm bred
Sådan forestillede jeg mig slet ikke, at det så ud. Er det en murstensvæg. Under alle omstændigheder ser det ud til, at noget trykker på udefra, som påpeget.
Det ser ud som en langsom proces, der kan have stået på i årevis bag isoleringen. Så, skynd dig ikke.

Tak for jeres svar. Det er lecablock.. Sådan så den ud før dræneringsarbejdet. Der var allerede en revne, men så blev den værre ret hurtigt. Dog har denne ikke ændret sig på et stykke tid nu.. Denne væg er 2,5m lang, den anden er omkring 10m.

• Vægg af lecablokke med spor af dræningsarbejde, synlige revner og isolering til højre. Loftet er af træpaneler.
Var der fugt på indersiden af lecablokkene før drænering, og var der da fugt i netop sprækker eller kun nederst på væggen?

Genopfyldningen har måske fundet lidt voldsomt sted. Traktor tæt på væg?

J Jesper mångsysslare sagde:
Var der fugt på indersiden af lecablokkene inden drænering og var det da fugt i netop sprækker eller kun i nederste kant på væggen
Det var ret fugtigt overalt men mest i nederste kant på væggen. Men jeg har ikke set specielt meget fugt omkring revner
Intet Intet sagde:
Genopfyldningen har måske været lidt voldsom. Traktor tæt på væggen?
Jeg så aldrig gravemaskinen for tæt på væggen, og der er klippealt rundt om huset typisk 1.5-2m væk, så jeg tror ikke der var så meget ekstratryk, men ingen anelse.. Genopfyldningen skete dog to gange, da entreprenøren installerede forkert tykkelse isolering første gang...

At gøre nu er nok at dokumentere revnerne med fotos og måle dem for at se, om de bliver større eller om de er de samme over en tid, måske hen over vinteren. Har de boret og pluggat fast isodrän eller lignende på ydersiden, kan det også have gjort, at det er revnet. Efter f.eks. vinteren skal du nok hugge et blok væk ved en sprække og se, om der er noget bekymrende; det kan jo derefter mures en ny på plads. Tag ikke for lavt, men tag midt på væggen, så du kan inspicere og fotodokumentere.

• Synes
mmmart
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.