7,164 læst ·
5 svar
7k læst
5 svar
Laminatgulv på betonplade i ombygget garage?
Skal lave om garage til soveværelse (indbygget garage i skrånende hus) og undrer mig over, hvordan jeg lægger laminatgulv på eksisterende betonplade? Havde ikke tænkt mig at fjerne beton, men lægge på den eksisterende betonplade, hvilket giver mig et spillerum på 4 cm op til tærsklen, der fører ind til resten af huset. Skal man lægge strøer på gulvet, eller er det nok at lægge en fugtisoleringsmåtte/Platonmåtte og derefter skumplastfolie og så laminatgulv? Eller bliver dette ustabilt?
Da huset ikke er drænet, tager vi ingen chancer og vil lægge en platonmåtte. Men kan man derefter lægge grålumppapir eller gulvskum direkte på denne måtte og derefter laminatgulv uden at have sat strøer på gulvet? Det er egentlig to spørgsmål, jeg vil have svar på: spørgsmål nr 1: er det tilstrækkeligt med platonmåtte, gulvskum og derefter laminatgulv, eller skal jeg have et yderligere mellemlag for at holde fugten væk? spørgsmål nr 2: for at få et stabilt gulv, skal man da ikke sætte strøer på gulvet, eller er det nok med ovenstående?
Jeg ville tro, at det kan være en passende idé at lægge en tyndere spånplade flydende ovenpå platonmåtten, inden laminatet, reglar behøver du nok ikke. Sørg også for at have ventilerede sokler rundt omkring, så fugten under platonmåtten kan ventilere ud der.
Bemærk, at dette er mine meget personlige spekulationer, bedst er at vente, indtil fagfolkene har udtalt sig.
Bemærk, at dette er mine meget personlige spekulationer, bedst er at vente, indtil fagfolkene har udtalt sig.
Nu har vi haft en god ven på besøg som er snedker, og han sagde, at der ikke var brug for platonmåtte, hvilket jeg syntes var underligt, da huset ikke er drænet. Han mente desuden, at vi ikke skulle lukke brønden permanent, men kun fylde brønden og ikke røret i den, og derefter lægge flydespartel over for at udjævne faldet. Er der nogen, der har en kommentar til dette?
Klik her for at svare