Hej,

Jeg har en krydsfiner plade (tænk køkkenkabinet låge), som er spartlet og slebet, nu vil jeg lakere denne med en holdbar og sund lak. En stor forskel fra en køkkenlåge er, at denne plade måske kan bøje lidt, så hvis der findes lak, der er specielt god til dette, vil det være en stor fordel. Skateboards er ofte lakeret, og de bøjer, så det skal åbenbart kunne lade sig gøre.

Tidligere har jeg lakeret spisebord med Trestjernet olielak silkemat og lakpensel, selvom lakken i sig selv blev rigtig flot, blev der en del striber og skidt i lakken. Det blev dengang sagt, at fremgangsmåden skulle være følgende:

- Slibe
- Støvsuge og tørre rent
- Lægge et tyndt lag lak
- Gør det mindst 2 gange, men brug sandpapir med omkring korn 200

Dette dannede dog riller, og slibningen fjernede næsten laget, man havde lakeret igen, selvom den var let.

I stedet undlod jeg at slibe mellem lagene og lagde rigeligt med lak, så den selv flød ud. Dette gav et klart bedre resultat, men der er selvfølgelig stadig nogle defekter.

En tanke er at bruge spraydåser, men hvad jeg forstår, bliver det meget dyrt, selv for en mindre stykke, og overfladen bliver mindre holdbar?

Jeg har en kompressor, der kom med følgende værktøjer

78UeCDD.jpg f15mWKw.jpg 68hVTk0.jpg

Jeg mistænker, at en af disse kunne bruges til at sprøjtelakere, hvilket jeg antager giver et klart bedre resultat? Og så er spørgsmålet, hvad der kræves for at få det til at lykkes på en god måde?

Måske kan man få tilstrækkeligt godt resultat med en rulle?

Måske skal man fortynde lakken?

Har I forslag til lak? ZAR?

Dette handler selvfølgelig om et kompromis, jeg vil have en flot overflade, men det skal være inden for rimelige penge og rimelig arbejdstid.

Senest redigeret:
Hvor mange lag tænkte du på at lægge. Angående metodikken du beskriver med pensel, vil jeg sige, at du lægger alle lag undtagen det sidste vådt i vådt. Derefter vådsliber du med mindst 600 korn, inden du lægger det sidste lag. Sådan kan man også gøre, hvis man sprøjtemaler. Men det ser ikke ud som en sprøjtepistol på billedet.

A Avemo sagde:
Hvor mange lag tænkte du at lægge. Angående metodikken du beskriver med pensel, vil jeg sige, at du lægger alle lag undtagen det sidste vådt i vådt. Derefter vådsliber du med mindst 600 korn, inden du lægger det sidste lag. Sådan kan man også gøre, hvis man sprøjtemaler. Men det ser ikke ud som en malersprøjte på billedet.
Jeg ved ikke, hvor mange lag man bør lægge. På køkkenbordet blev det sikkert nærmere 10 lag, men nogle blev slebet væk som sagt, et vældigt stort arbejde. Nu håber jeg, at jeg kan gøre det rigtigt denne gang, og da er det sandsynligvis 2-3 lag der gælder, i hvert fald.

Så jeg sliber ikke mellem lagene men lægger et nyt lag inden det forrige lag er helt tørt? Det lyder som om man da skal sprøjte? At trække penslen i lak, som er delvist hærdet, vil sandsynligvis gøre det værre.

Nej, du har ret, ingen af dem er jo malersprøjter ser jeg nu. Der burde have fulgt en malersprøjte med, som i så fald ser ud noget i stil med dette:

003364.jpg

Dog er det den ældre version af kompressor pakket jeg har, så det er ikke umuligt, at malersprøjte mangler helt.

Den billede findes der en farvesprøjte på. Dimsen med en hvid beholder over håndtaget. Det går udmærket at male vådt i vådt med pensel. Malingen skal ikke være blød, men den skal heller ikke være fuldt hærdet. Ofte kan du finde på emballagen information om mindste overmalingsinterval og største overmalingsinterval uden mellemslibning.

S snowjim sagde:
En tanke är att använda sprayburkar men vad jag förstår så blir det väldigt dyrt även för en mindre bit och ytan blir mindre hållbar?
Jeg har for nylig opdaget Maston One sprayfarver, malede f.eks. en hyldeflade fra hvid til rosa med et lag.
Dækker rigtig godt, løber ikke og lakken virker holdbar.
https://www.hornbach.se/shop/MASTON...t-RAL9010-400ml/6005604/artikel-detaljer.html

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.