Jeg er ved at renovere et hus bygget i 1940. I dag har det stående panel med regel fastgjort i reveteret puds og lidt isolering mellem pudsen og panelet. Bag den reveterede puds er der stående træregler og på indersiden tretex og tapet.
Planen er, at vi skal skifte til liggende panel, efterisolere facadeskive (lægt uden på isoleringen som luftspalte selvfølgelig) og en vindpape på den reveterede puds. Så på indersiden, hvor de stående regler står, sætter jeg en aldringsbestandig folie, liggende regel til eltræk og derefter osb og gipsskive.
Mener I, at jeg er på rette vej?
En tømrer sagde, at jeg kunne sætte vindpape på indersiden i stedet for aldringsbestandig folie? Hvad mener I om det? Fordele og ulemper?
Hvor tyk efterisolering ville I lægge på ydervæggen?
Er det bedre med en vestkystskive end en facadeskive? Fordele og ulemper?
Jeg er i gang med at renovere et hus bygget i 1940. I dag har det stående panel med regel fastgjort i reveteret puds og lidt isolering imellem pudsen og panelet. Bagved den reveterede puds kommer stående træregler, og på indersiden tretex og tapet.
Planen er, at vi skal skifte til liggende panel, efterisolere facadeplade (lægte udenpå isoleringen som luftspalte selvfølgelig) og en vindpap på den reveterede puds. Derefter på indersiden, hvor de stående regler står, sætter jeg en aldersbestandig folie, liggende regel for el-installation og derefter OSB og gipsplade.
Mener I, at jeg er rigtig på den?
En snedker sagde, at jeg kunne sætte vindpap på indersiden i stedet for aldersbestandig folie? Hvad tror I om det? Fordele og ulemper?
Hvor tyk efterisolering ville I lægge på ydervæggen?
Er det bedre med en vestkystplade end en facadeplade? Fordele og ulemper?
Tak på forhånd!
mv h Thomas
[billede] [billede] [billede]
Hvilken isolering har du i væggene? Spån, mineraluld, treetex-plader?
Plast har ingen god funktion, medmindre den overlapper med eventuel dampspærre i loftet og dermed skaber en helt tæt skal, et alternativ er så i stedet en dampbrems. En tommelfingerregel er, at dugen på ydersiden skal være 5x mere gennemtrængelig end dugen på indersiden.
Noget, der også bør overvejes, er, hvor dugpunktet i den nye væg havner, reglen er, at diffusionsspærren/dampbremsen må placeres højst 1/3 inde i vægkonstruktionen for at sikre, at eventuel fugt ikke kondenserer på indersiden af plasten, men problemer kan stadig opstå, hvis det eksisterende isoleringsmateriale i ydervæggen har en dårlig isoleringsevne i forhold til det nye.
Der findes derudover visse systemer af facadeplader, hvor pladerne i sig selv er tætte og korrekt monteret skaber et vindtæt skal, hvor ydersiden ikke behøver at blive klædt med dug.
Vad har du för isolering i väggarna? Spån, mineralull, treetex-skivor?
Idag är det treetex direkt på träväggen. Men frågan är om man ska ha ångbroms/åldersbeständig folie eller vindpapp (samma som på utsidan) på insidan av träväggen??
I dag er det treetex direkte på trævæggen. Men spørgsmålet er, om man skal have dampspærre/aldersbestandig folie eller vindpap (samme som på ydersiden) på indersiden af trævæggen??
Hvad har du i loftet mod vinden? Hvis du ikke har plastik der, ville jeg ikke montere plastik på væggene.
Hvis man ikke kan sikre, at det bliver helt tæt, bør plastik udelukkes imo. Specielt i en trækonstruktion, da plastikken i og med sin tæthed skaber større fugttryk der, hvor plastikken ikke findes. En dampspærre skaber en meget mere tilgivende konstruktion, hvis man ikke kan garantere fuld tæthed.
Mod taget er der i dag tree-tex og derefter trætag og løs cellplast på loftet, som skal fjernes, og der skal lægges løsfyld i stedet. Men tanken er, at man også lægger dampspærre/alderbestandig folie i taget.
Vi renoverer nemlig hele huset, både ud- og indvendigt! Det eneste, der kommer til at være tilbage, er trævæggen og den reveterede puds på ydersiden. Taget tænker jeg så som trætag, folie, opklodsning for elektriske installationer og derefter gipstag. Er jeg helt galt på den dér??
Mod loftet er der i dag tree -tex og derefter træloft og løs cellplast på loftet, som skal fjernes og erstatte med løsuld i stedet. Men tanken er, at man også lægger dampspærre/aldersbestandig folie i loftet.
Vi puster nemlig hele huset, både ud- og indvendigt! Det eneste, der vil være tilbage, er netop trævæggen og den reveterede puds på ydersiden. Loftet tænker jeg jo så træloft, folie, lægte for elinstallation og derefter gipsloft. Er man forkert på den så??
Spændende, jeg har for 2 år siden gennemført en lignende totalrenovering i vores hus bygget -43, et klassisk selvbyggerhus. I mit tilfælde rev jeg alting og beholdt kun spærene og brædderne på loftet samt åbnede ydervægskonstruktionen helt ud til bagsiden af ydervæggens panel (skal tilføjes, at i mit tilfælde var der da en ekstra isolering med vestkystplade og nyt yderpanel allerede udført -76, da en tilbygning blev opført).
I loftet vil jeg anbefale en variabel dampspærre og celluloseisolering, da den største fordampning sker opad, samt at cellulosen isolerer bedre og har evnen til at optage fugt i visse omfang, hvilket bedre beskytter hustyperne med trækonstruktion.
Et tip kan være også at bruge cellulose som isoleringsvalg i installationszonen, da produkterne på markedet i dag overgår mineraluld omkring 4x i isoleringsværdi ifølge visse producenter. Man skal dog være opmærksom på, som nævnt ovenfor, hvor det eventuelt placerer dit dugpunkt.
Og nej, jeg arbejder ikke for nogen producent af celluloseisolering, men jeg er fuldstændig solgt på konceptet, at man bør bygge som man gjorde omkring 40'erne og ikke blande plast, mineraluld, cellplast osv. i ældre træhuse.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.