Hej!
Som nybegynder har jeg tænkt over risikoen ved kold luft, der lækker ind, samt varm luft, der lækker ud af huset.
Vi har for nylig ladet installere en luft-luft varmepumpe. Installatøren lavede et hul i ydervæggen (træpanel) og trak isolerede rør osv. igennem. Han tætnede udefra med en slags latexfugemasse og ligeledes indefra.
Der er en lille luftstrøm ind, som man kan mærke, hvis man holder hånden ved hullet. Bør jeg forsegle yderligere fra ind- og/eller ydersiden med mere latexfugemasse? Ville det være bedre med fugeskum? Jeg har set, at nogle bygger med rør-i-rør løsninger, når man laver gennemføringer i facaden.

Jeg overvejer også, når man laver huller i loftet for f.eks. at sætte lamper op eller fastgøre skydedøre på garderober osv. Hvis der er en dampspærre mod loftsrummet, som man laver hul i, så lækker varmluft jo op på loftet, hvilket kan give kondens? Bør man fugemasse i sådanne huller, inden man skrue dem i?

Hus fra ca. 2010 i træ med løsisolering på en kold loftsrum. Lægger tråd under "byggeteknik" i mangel på bedre viden.

Mvh
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.