Jeg er i gang med at fjerne gulv for at lægge nyt. Dette er et hus, der ligger på en betonplade. Nu, hvor jeg har fjernet det gamle gulv, kan jeg se, at der mod betonen ligger filtstof med plast ovenpå. Ovenpå plasten ligger der endnu mere filtstof. Filtstoffet ser ud til at være limet på plasten på begge sider. Og rundt om kanterne sidder der omvendte småsøm.

Hvordan går jeg videre? Jeg havde oprindeligt tænkt, at jeg kun skulle have grålumpapp under det nye parketgulv, direkte mod betonpladen. Men måske har jeg overset noget? Bør jeg beholde filt/plast/filt, og hvad er egentlig formålet med småsømmen?

Det er også værd at nævne, at det tidligere gulv har svajet en del....

Vedhæfter billede. Der, hvor jeg har fingeren, kan man se filten på den anden side af plasten.

• En finger viser filttyg under plastlag, med småspik på kanten.
Anledning til hvorfor man har lagt filt og plast er af den enkle grund, at plasten lukker ude eventuel fugt fra pladen, og filten har en lyddæmpende effekt.

Du kan gøre lidt som du vil i denne situation. Det hele handler om, hvor komfortabelt du vil have det, jeg plejer at lægge lidt byggeplast i bunden, hvis det er i direkte forbindelse med pladen, og ovenpå det filt, skum eller lignende.

Aha. Lettast er jo at lade det ligge. Jeg synes dog, at det gamle gulv var ret blødt at gå på. Men det gamle gulv var ret tynd egetræsparket. Det nye gulv er også egetræsparket, men tykkere. Kan man håbe, at gulvet bliver mere stift da?

Har du nogen anelse om sømmene?

Det har ligget et bedre, vævet tæppe på det der gulv. Sømmen, som sidder i lister langs rummets vægge, har haft til formål at holde tæppet, hvor det skal være. Billige tæpper limede man mod gulvet, men de vævede spændte man op med de her sømlister.

Okay. Det var interessant at kende til. Ville du have ladet tæppet ligge, eller ville du have revet det hele op?

Synes du den stadig er fresh og sådan, så hvorfor ikke. Den opfylder jo trods alt en funktion.

Ellers er det bare at finde vej til nærmeste byggemarked og købe en rulle bygplast. Plejer ikke at koste så overdrevet meget med en rulle. Og hvis det er, skaffe ny "filt", tror dog det er nemmere at få fat i grålumppap eller underlagsfoam, som har samme virkning mere eller mindre.

Plasten fungerer som dampspærre, og filten fungerer som lyddæmpning. Jeg synes, at foamen er lidt bedre, da den også har en bedre isolerende evne sammenlignet med pap/filt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.