MmeMim MmeMim sagde:
Tak. Meget detaljeret. Jeg har en planke, jeg ikke vil bruge, men et tiotal, jeg vil lægge under skabe. Havde jeg lagt i soveværelset, havde jeg måske måttet undvære endnu flere. Jeg er meget i tvivl om kvaliteten men har aldrig tidligere købt gulv, så har intet at sammenligne med.

Her er billede af nogle "middelgode" planker.
[billede]
[billede]

Kigger på vores hundrede år gamle gulv i rummet ved siden af og ser samme revner på mange knaster der, men svært at sige om de var der fra starten.
[billede]

Interessant om kvaliteten. Finder ingen mærkning men havde også mindst tre knaster på noten med udfald som måske ikke ødelægger, men de er nok skarpe at gå på og blotter noten.

Burde tage et sted hen og kigge på deres gulve.

Ah. Så forstår jeg, hvad du mener. Ja, det der må man leve med, jeg tager det så for givet, at jeg ikke engang tjekkede efter det. Når jeg siger "sprukne knaster" mener jeg dem, hvor revnerne fortsætter ud i resten af veden, eller sådanne som ligefrem har dybe huller i sig.

@hobbs Med risiko for snart at have kapret hele tråden for stakkels @torparavgrund håber jeg alligevel, at også TS har nytte af disse spørgsmål, da vi har samme gulv.
Jeg undrede mig over, om du sleb gulvet på nogen måde eller gjorde noget særligt inden beskyttelsesbehandling? Jeg tænker, at man lige nu kan mærke mange bræders samlinger på langs og nogle gange i de almindelige samlinger. I lyset kan jeg også med det blotte øje se, at der stikker lidt ujævne højder op. Noget du oplevede og gjorde noget ved, men mest undrer jeg mig over, om du sleb det, og hvordan?

MmeMim MmeMim sagde:
@hobbs Med risk for snart at have kuppet hele tråden for stakkels @torparavgrund håber jeg alligevel, at også TS har nytte af disse spørgsmål, eftersom vi har samme gulv
Jeg undrede om du sleb gulvet på nogen måde eller gjorde noget særligt inden beskyttelsesbehandling? Jeg tænker, at man lige nu kan mærke mange brædderes sprækker i længderetning og nogle gange i de almindelige sprækker. I lys ser jeg også med det blotte øje, at der stikker lidt ujævne højder op. Noget du oplevede og gjorde noget ved, men først og fremmest undrer jeg mig over, om du sleb det, og hvordan?
Det der lyder lidt bemærkelsesværdigt, var bjælkelaget de blev skruet i tilstrækkeligt plant? Er det sådan, at en bræt ligger for højt hele sin længde eller bare nogle steder?

En håndhøvl indstillet på meget fint snit er måske den bedste løsning, slibning kan give en lidt mat overflade mod resten af gulvet, som jo er høvlet. Men måske lidt overkill.

• Synes
guggen og 1 anden
  • Laddar…
Tak for input. Man vil altså hellere have et gulv høvlet end slebet? Du kan se, jeg er novice! Vi har rettet op hele bjælkelaget, så det bør være temmelig lige. Det er jo ikke meget, men en halv-1 mm nogle steder (hele længden eller samlingen). Desuden var visse ender nogle mm smallere end den møtende brædde (og også mod sin egen anden ende). Vi har intet at sammenligne med, men tænkte at prøve en anden lokal virksomhed for sammenligning til det næste rum...

Men jeg tænker over det der med, at man skal save/høvle med kernesiden opad. Behøves det ikke, hvis man har riller under? Vores var lidt i forskellige retninger. Mest kerneside ned.

MmeMim MmeMim sagde:
@hobbs Med risiko for snart at have kapret hele tråden for stakkels @torparavgrund håber jeg alligevel, at også TS har gavn af disse spørgsmål, eftersom vi har samme gulv
Jeg undrede om du sleb gulvet på nogen måde eller gjorde noget særligt før beskyttelsesbehandling? Jeg tænker, at man lige nu mærker mange brædders samlinger i længderetningen og nogle gange i de almindelige samlinger. I lys ser jeg også med det blotte øje, at der stikker lidt ujævne højder op. Noget du oplevede og gjorde noget ved, men mest undrer jeg, om du sleb det og hvordan?
Undskyld at jeg har været lidt langsom med at svare. Vi har generelt set valgt hellere at fri end at fælde uskrøbeligheder, så længe det føles okay at gå på. Dog så er vores gulv stort set glat i de længdegående samlinger, så der har vi ikke gjort noget. På nogle steder har det rejst sig lidt efter skuring/vådtørring, og der har jeg bare slebet af med fint (180/240) papir. Ved dog ikke om det er den rigtige måde at gøre det på. Det "skal" jo høvles, hvad jeg har hørt, men ved ikke rigtig hvilke konsekvenser det får, hvis man sliber i stedet. Har også været nødt til at lime begyndende fliger ned et par steder og derefter slebet med fint papir.

Behandling har vi været lidt sløve med, så det er vel nogenlunde ubehandlet indtil videre, men tanken er at fortsætte med sæbeskuring i underetagen (køkken/entré), men sæbeimprægnere på overetagen (soveværelse/stue).

Er i øvrigt også en glad amatør, der på en eller anden måde har formået at bygge et hus, så jeg er absolut ingen ekspert. :)

• Synes
MmeMim
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.