Claes Sörmland
  • Synes
torparavgrund
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund sagde:
I Vetlanda, Mollbergs Byggvaror hedder stedet. Han var svær at finde; hans ting dukkede op under min tredje runde med at søge efter det rigtige gulv. Havde et helt Exceldokument med forskellige mærker hos de store forhandleres hjemmesider, de fleste steder måtte jeg give 280-500 kr/kvm for 25mm massivt fyrretræsgulv afhængig af bredde og kvalitet, og gran syntes knap at være til at få fat på.

Og så finder jeg ved et tilfælde denne venlige (men lidt forvirrede?) Kenneth Mollberg, hvis eneste markedsføring er en Blocket-annonce, der er så uformelt skrevet, at den knap ser seriøs ud, med 28 x 220 grangulv for 250 kr/kvm + fragt.

Brasklappen, jeg har ikke modtaget gulvet endnu, og selvom leveringen er aftalt til næste uge, ved han endnu ikke hvilken dag. Han holder fragtprisen nede ved at sende sammen med en brostensproducent, som tilsyneladende sjældent har mere end en dags varsel? Lyder lidt besynderligt, men jeg har ikke betalt noget på forhånd, så...
Tak!
Lyder spændende - og smålandsk. Hvis du får dit gulv, må du gerne opdatere.
Jeg leder også efter et gulv til et hus, der ikke bliver opvarmet mere end sporadisk om vinteren, og jeg ville gerne have et lokalt produceret gulv. Vetlanda virker fint for mig.
Held og lykke!

• Synes
Kristina Bonander
  • Laddar…
Jiji Jiji sagde:
Tak!
Lyder spændende - og smålandsk. Hvis du får dit gulv, må du gerne opdatere.
Jeg er også på jagt efter et gulv, til et hus som ikke er opvarmet mere end sporadisk om vinteren, og jeg vil gerne have et lokalt produceret. Vetlanda fungerer fint for mit vedkommende.
Held og lykke!
Opdatering: det kom! Nogle dage senere end tænkt pga syg chauffør, ikke at det har den store betydning i mit tilfælde.

Det var alt, jeg havde håbet på og lidt til! Man forstår ikke, hvor bredt og luksuriøst 220mm ser ud, før man holder i en planke. Det var dog 72 m2 i pakken, jeg havde bestilt 75 m2 (med forbehold for at jeg kan have regnet lidt forkert). Ud af 72 planker er der en, jeg må kassere (sprækket næsten hele vejen på midten) og 4-5 stykker som havde lidt skrammer. Ellers samlede jeg hele bunken selv (flyttede fra dets emballage op på en glasoverdækket terrasse) og så ikke en eneste som havde knastudslag! Overfladen er helt utroligt glat og blød; mange gulvproducenter anbefaler at man sliber gulvet lige efter lægning, Kenneth lød næsten chokeret da jeg spurgte om han anbefaler det samme, og svarede med mange rullende smålandske R'er at "Nej, vi bruger jo sådan nogle roto-planer, så hvis du sliber, ødelægger du snarere strukturen på overfladen".

Den største ulempe ved dem er, at sporene på bagsiden beskrives som fræset, men de ser snarere ud som om de er savede, det er tre spor samlet i midten som er temmelig dybe, men vi må se hvordan det opleves når jeg lægger det om nogle uger. En vis risiko for at de sprækker på længden, som en af dem gjorde under transport tilsyneladende.

I øjeblikket ligger det sikkert i en glasoverdækket terrasse dækket i plastik og isolering.

Redigering: når jeg læste hvad jeg selv lige skrev, tænkte jeg endnu en gang over det og indså at jeg havde lavet en skødesløs afrundingsfejl, det var faktisk 76 m2 i pakken. :lying:

Senest redigeret:
  • Synes
7ender og 1 anden
  • Laddar…
Opdatering: det kom! Nogle dage senere end forventet pga. syg chauffør, ikke fordi det spiller nogen stor rolle i mit tilfælde.

Det var alt, jeg havde håbet på og lidt til! Man forstår ikke, hvor bredt og luksuriøst 220mm ser ud, før man holder i et bræt. Det var dog 72 m2 i pakken, jeg havde bestilt 75 m2 (med forbehold for at jeg kan have regnet lidt forkert). På 72 brædder er der én, jeg må kassere (flækket næsten hele vejen hen), og 4-5 stykker havde lidt skavanker. Ellers plukkede jeg hele bunken selv (flyttede fra sin emballage op til en indglasset udestue) og så ikke én eneste, der havde knastudslag! Overfladen er utrolig glat og jævn; mange gulvproducenter anbefaler, at man sliber gulvet umiddelbart efter lægning, Kenneth lød næsten chokeret, da jeg spurgte, om han anbefaler det samme, og svarede med mange rullende smålandske R'er, at "Nej, vi bruger jo sådan en roto-planer, så hvis du sliber, ødelægger du snarere strukturen på overfladen".

Den største ulempe ved dem er, at sporene på bagsiden beskrives som fræste, men ser snarere ud til at være savede, der er tre spor samlet i midten, som er ret dybe, men vi får se, hvordan det opleves, når jeg lægger det om nogle uger. Der er en vis risiko for, at de sprækker på langs, som en af dem tilsyneladende gjorde under transporten.

For øjeblikket ligger det trygt opbevaret i en indglasset udestue dækket i plast og isolering.

Redigering: da jeg læste, hvad jeg selv lige havde skrevet, tænkte jeg en gang mere og indså, at jeg havde lavet en sjusket afrundingsfejl, det var faktisk 76 m2 i pakken. :lying:
Sjovt!
Så venter jeg spændt på, at du lægger gulvet. :D

Opdatering: det kom! En dag senere end tænkt på grund af syg chauffør, ikke fordi det spiller en stor rolle i mit tilfælde.

Det var alt det jeg havde håbet på og lidt til! Man forstår ikke, hvor bredt og luksuriøst 220mm ser ud, før man holder et bræt. Det var dog 72 m2 i pakken, jeg havde bestilt 75 m2 (med forbehold for at jeg kan have regnet lidt forkert). Ud af 72 brædder er der ét, jeg må kassere (revnet snit på midten næsten hele sin længde) og 4-5 stykker, som havde lidt skavanker. Ellers samlede jeg hele bunken selv (flyttede fra sin emballage op på en glasinddækket veranda) og så ikke en eneste som havde knastudslag! Overfladen er rent utroligt glat og blød; mange gulvproducenter anbefaler, at man sliber gulvet direkte efter lægning, Kenneth lød næsten chokeret, da jeg spurgte, om han anbefaler det samme, og svarede med mange rullende smålandske R at "Nej, vi bruger jo sådan en roto-planer, så hvis du sliber, ødelægger du snarere strukturen på overfladen".

Den største ulempe ved dem er, at sporene på bagsiden beskrives som fræste, men ser snarere ud til at være savede, det er tre spor samlet i midten, som er ret dybe, men må se, hvordan det opleves, når jeg lægger det om et par uger. En vis risiko for at de revner på langs, som en af dem har gjort under transporten tilsyneladende.

I øjeblikket ligger det i tryg forvaring i en glasinddækket veranda, dækket af plast og isolering.

Redigering: da jeg læste, hvad jeg selv lige havde skrevet, spurgte jeg mig selv en gang til og indså, at jeg havde lavet en sjusket afrundingsfejl, det var faktisk 76 m2 i pakken. :lying:
Hej, hvordan går det med gulvet?

Jiji Jiji sagde:
Hej, hvordan går det med gulvet?
Endnu ikke nået dertil. Min renoveringsferie faldt på målstregen, er stadig i gang med trossbotten og isolering af grunden. Jeg vender tilbage!

Endnu ikke kommet dertil. Min renovationsferie faldt på målstregen, er stadig i gang med trossbotten og isolering af grunden. Vender tilbage!
Åh, lyder som du har travlt. Men spændende med det nye gulv, når det bliver færdigt. (y)

@torparavgrund Lige tilpas stressende nu, men vi undrer også, om du er kommet videre i projektet, da vi også er på vej til at bestille fra Mollbergs, da vi også leder efter gran og lidt tykkere.

Min erfaring med Mollbergs 28x220 grangulv: Hurtigtvokset træ og mange knaster, der gerne vil flytte sydpå. Desuden forskellige bredder generelt (husker ikke præcis, men varierede knap en centimeter i bredde) og også målene fra den ene til den anden ende var forskellige (=svær at sammensætte), så det var lidt puslespil at lægge det.

Måske ikke det mest robuste gulv med tanke på de ofte spredte årringe, men det blev pænt, og det kostede jo ikke særligt meget pr. kvadrat.

Det bedste er måske, at hvis muligt, hente det selv for at kunne gennemgå det ordentligt.

Det var cirka 2,5 år siden jeg bestilte.

Edit: Har lagt gulvet i et helårshus, så jeg har desværre ikke svar på det oprindelige spørgsmål.

• Synes
MmeMim
  • Laddar…
@hobbs Tak for input. Præcis hvad jeg havde brug for. Vi tænkte at hente denne gang så lad os se om vi får mulighed for at vælge også.

• Synes
hobbs
  • Laddar…
MmeMim MmeMim sagde:
@torparavgrund Lagom stressende nu, men vi undrer også om du er nået videre i projektet, da vi også er på vej til at bestille fra Mollbergs, da vi også søger gran og lidt tykkere.
Hej,

Nej, stadig ikke i mål. Man undervurderer nemt, hvor meget småting og ekstra tilpasninger der er brug for i et gammelt hus. :) Endelig færdig med krybekælderen og cirka 1/3 af strøbbund færdig.

Men som jeg skrev ovenfor, ud af de 76 m2 (72 brædder) var der 1, der gik i stykker under transport, og 4-5 stykker, der havde lidt skavanker. Disse 4-5 stykker vil jeg lægge på de mindst synlige steder. Ellers holdt det meget god kvalitet, ser det ud til, ingen knastudslag og alt samling var i fejlfri stand. Så hvis vi tænker mest pessimistisk og jeg ikke kan bruge de "grimme" overhovedet, bliver det 6/72 som må fjernes, svarende til 8,3%. Jeg har alligevel bestilt ca. 15% ekstra ifølge generelle anbefalinger.

• Synes
Jiji
  • Laddar…
Ved virkelig hvordan det er med gamle huse. Hele tiden skal det tilpasses eller tænkes ud løsninger. Men smukt bliver det jo oftest
Tak

På 72 brædder er der en, jeg er nødt til at kassere (revnet næsten hele vejen gennem midten) og 4-5 styk, der havde lidt skavanker. Ellers håndplukkede jeg hele bunken selv (flyttede den fra sin emballage op på en overdækket veranda) og så ikke en eneste, der havde knastudslag!
Har også hentet gulv nu, men syntes at 1/3 havde knaster, der var revnede og lidt løse midt i knastens kerne. Havde du ikke nogen af den slags? Eller hvor gik din grænse, når du sagde, at der var en enkelt, du ikke ville bruge? Overvejer, hvor meget det skal være sådan, og om man kan få noget anderledes et andet sted. Så en tråd med moelven, hvor der også var knasthuller, og tømreren havde lagt brættet sådan. Hvor meget accepterer man? Jeg hadede at gå i vores fine stue som barn, hvis man ved et uheld trådte på et knasthul, hvor det havde løsnet sig, og der var en stor fordybning.

MmeMim MmeMim sagde:
Har hentet gulv jeg også nu men syntes at 1/3 havde knaster som var sprækket og løsnede lidt på midten i knastens kerne. Havde du slet ikke sådan nogen? Eller hvor gik din grænse da du sagde, at der var en eneste du ikke ville bruge? Overvejer hvor meget det skal være sådan og om man får noget anderledes et andet sted. Så en tråd med moelven hvor der også var knasthuller og tømreren havde lagt brættet sådan. Hvor meget accepterer man? Jeg hadede at gå i vores fine værelse som barn, hvis man kom til at træde på et knasthul hvor det var sluppet og der var en stor fordybning.
Svær spørgsmål. Helt knastfrit, så vidt jeg ved, findes ikke at købe, nåletræer vokser simpelthen ikke på den måde. Knastfri fyr forekommer som møbeltræ, men ikke i noget så langt som en gulvbrædde. Den planke jeg direkte kan se, at jeg ikke kan bruge, er sprækket diagonalt fra hjørne til modsatte hjørne under transporten, og jeg fik fradrag for det. Jeg kan ikke huske, at jeg havde nogle knaster, der sad løst eller sprækket, nej, men så var træet helt nyleveret. Når jeg endelig, ENDELIGT bliver færdig med den *%¤#*%¤ undergulv og de tre huller efter skorstenen, kan jeg kigge på det igen, da har det ligget to måneder, og da har sikkert nogle knaster sat sig lidt i bevægelse. Knasterne opfører sig som de gør, fordi fibrene samles og trækker på tværs af resten af træet.

Derudover er der kvalitetsinddeling, A-kvalitet og B-kvalitet. A-kvalitet kan have enkelte knaster, men ingen udsprøjtninger (dvs. knaster der er faldet ud) og kantknaster må kun være så små, at de ikke forstyrrer not-fjers funktion. B-kvalitet kan være hvor dårlig som helst. Ret sikker på at Mollbergs regnes som et A-gulv.

Så lidt knast må man altid regne med. Så, hvad gør man ved det? Mindre, faste, hele knaster ignorerer man, de forstyrrer ikke funktionen. Lidt større knaster som sidder fast, men alligevel har sprækker i, findes der forskellige metoder til, en er at fylde sprækken med f.eks. farvet epoxy eller anden fyldemasse (findes i malerforretninger). Hvis en knast løsner sig, så det bliver et hul (det du beskriver), så kan man tage en hulsav, save et jævnt rundt hul der, hvor knasten sad, og derefter lave en rund stump af samme træsort som man "propper" hullet med. Lidt omstændeligt og lidt arbejde, men hvis man tager tid på sig, bliver resultatet meget solidt, og man bliver aldrig generet af det igen.

• Synes
MmeMim og 1 anden
  • Laddar…
Tak. Meget detaljeret. Jeg har en bræt, jeg ikke vil bruge, men et dusin, jeg kommer til at lægge under skabe. Havde jeg lagt i soveværelset, havde jeg måske måttet undvære endnu flere. Jeg er meget tvivlende på kvaliteten, men har aldrig tidligere købt gulv, så har intet at sammenligne med.

Her er billede af nogle "middelgode" brædder.
En træplanke med en tydelig knast og revner. Knasten viser årringene, og revnerne starter fra midten og strækker sig udad.
Bræt med synlige knaster og revner i træet, potentielt problematisk for gulvbrug.

Kigger på vores hundrede år gamle gulv i rummet ved siden af og ser samme sprækker på mange knaster der, men svært at sige, om de var der fra starten.
Trægulv med en knast og revner ved siden af en gråblå tæppe. Gulvet er gammelt med synlige uregelmæssigheder og tegn på slid.

Interessant om kvaliteten. Finder ingen mærkning men havde også mindst tre knaster på fugen med udfald, som måske ikke ødelægger, men de er nok skarpe at gå på og blotter fugen.

Burde tage et sted hen og kigge på deres gulv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.