Hej, bor på Rhodos og har en altan i dag, der er belagt med blankt klinker 20x20. Altanen er 60 2m. skal nu lægge nyt og undrer om jeg kan lægge det nye klinkergulv på det gamle direkte. Måske det behøver at blive slebet eller på nogen måde behandles først. Alt for kommende vedhæftning. Behøver desuden en tætningsmembran først, da jeg bor i en taglejlighed med en nabo nedenunder. Hvilket. Måtte eller rulle? MVH Bengt
Selvbygger
· Stockholm
· 8 600 indlæg
Fra tætningssynspunkt skal det gamle klinkersgulv fjernes først.
Når det gælder vedhæftning, kan man slibe blankt klinkers og derefter påføre primer - og lægge nyt alligevel.
Men som sagt - tætningslag hæfter muligvis dårligt, og desuden risikerer du revnedannelse osv., hvis du ikke fjerner det gamle.
/K
Når det gælder vedhæftning, kan man slibe blankt klinkers og derefter påføre primer - og lægge nyt alligevel.
Men som sagt - tætningslag hæfter muligvis dårligt, og desuden risikerer du revnedannelse osv., hvis du ikke fjerner det gamle.
/K
Tak Klas for dit råd. Har derimod fundet løsningen for dette. Som svensk van selvmurer så klarede jeg jobbet selv. Gjorde følgende: 1. har lagt et lag med primer ISOMAT PL-bond. Fik en overflade som beton. 2. Derefter to lag med Revinex. En tokomponents gummibelægning, som blev lagt med en blød langbørstet pensel. Efter hærdning fik jeg en fin 3mm tæt belægning. Valgte dette for at undgå revnedannelse i fremtiden. Massan er fleksibel (strækbar), men alligevel hård, op til 2-3 mm. Passer godt her hvor vi nogle gange har små jordskælv omkring 4-5 på Richter. Desuden giver denne masse en vis lyddæmpende effekt nedad. Læggetid ( 60 m2 inklusive hærdtid i 27 grader) Primer: 6 timer Revinex: 18 timer x 2 lag Udgift: Primer 40 EUR REVINEX 500 EUR Derefter var det bare at begynde at lægge klinker på almindelig måde. Med vores nye klinker og en bedre afvanding af vand (ja det regner faktisk nogle dage om året) så fik vi en meget fin terrasse. Se gerne hvordan man gør: http://www.youtube.com/watch?v=sl77lg4rbCY Ha det godt i Sverige Bengt Blomstrand Tidligere Orust Henån
Senest redigeret:
Selvbygger
· Stockholm
· 8 600 indlæg
Nu bliver man jo nysgerrig på, hvordan resultatet ser ud - har du et billede?rhodos sagde:Tak Klas for dit råd.
Har derimod fundet løsningen til dette. Som svensk erfaren selvbygger fikserede jeg arbejdet selv.
Gjorde følgende:
1. har lagt et lag med primer ISOMAT PL-bond. Fik en overflade som beton.
2. Derefter to lag med Revinex. En to-komponents gummilagmasse som blev lagt med en blød langbørstet børste. Efter hærdning fik jeg en fin 3mm tæt membran. Valgte dette for at undgå revnedannelse i fremtiden. Massen er fleksibel (strækbar), men stadig hård, op til 2-3 mm. Passer godt her, hvor vi nogle gange har små jordskælv omkring 4-5 på Richter. Derudover giver denne masse en vis lyddæmpende effekt nedad.
Læggetid (60 m2 inklusive hærdningstid ved 27 grader)
Primer: 6 timer
Revinex: 18 timer x 2 lag
Omkostning:
Primer 40 EUR
REVINEX 500 EUR
Derefter var det bare at begynde at lægge klinker som normalt.
Med vores nye klinker og en bedre afledning af vand (ja, det regner faktisk nogle dage om året) fik vi en meget fin terrasse.
Kig gerne på hvordan man gør: [link]
Ha' det godt i Sverige
Bengt Blomstrand
Tidligere Orust Henån
/K
Klik her for at svare