Brønden i sig kommer sikkert ikke til at forårsage nogen problemer, og konsekvenserne ved en eventuel fejl er jo yderst begrænsede i et vaskerum i kælderen, så man behøver jo ikke hænge sig alt for meget i forsikringsselskabernes krav. Man kan meget vel lade det være, men i så fald være forberedt på ikke at få nogen hjælp fra forsikringsselskabet ved en eventuel fejl (i vaskerummet).

Noget som andre har været inde på, er at det kan være godt at danne sig et billede af, hvordan afløbsstammerne i gulvet ser ud. Se hvad det er for materiale, stand og fald. Mest for at have en lille plan. En spuling og filmning koster ikke mere end nogle få tusinde kroner.

Trist hvis du skulle vælge at give dit vaskerum en flot renovering nu, for så snart at komme ud for problemer med afløbet og derefter blive tvunget til at bryde det nye flotte gulv op.

Har selv været ude for stop i afløbet pga. lokal dårligt/ikke eksisterende fald (sætninger under pladen) i kombination med ru støbejernsrør. Fik rørene slebet og filmet, så nu har jeg købt mig nogle år, før jeg tænker at bryde op og derefter renovere den del af kælderen inklusiv vaskerummet. Ved filmning blev det konstateret, at rørene i sig selv var i så god stand, at relining kunne have været en okay løsning/renovering, men at det ikke kunne lade sig gøre pga. sætningerne, så nu ved jeg, at jeg definitivt har en stambyte foran mig.

A Alltoinget sagde:
Hvad gør det for en forskel om det er støbejern eller plast.. plastrørene fra 70'erne er noget skidt og bør udskiftes..
Hvad er ifølge dig fejlen med 70'er plastrør?

Har kigget på nogle af mine, og de er lige så gode som nye.

S Stefan1972 sagde:
Alt afhænger nok af, hvad man mener med renovering også. At pifte lidt op og male og lægge klinker ser jeg ikke som nogen renovering, der antyder noget mere. Ved man blot, at det er, som det er, spiller det jo ingen rolle, men sælger man og mener, at det er totalrenoveret. Ja, så er man jo på gale veje. Men for min egen del ville jeg jo ikke skifte brønd, bare fordi man normalt gør det ved helrenoveringer.
Vi skiftede klinker i bryggerset og lagde en plastmåtte i stedet. Ingen øvrig renovering. Det gjorde, at vi ikke fik erstatning fra forsikringsselskabet ved en vandskade, da vi havde renoveret, men ikke fulgt de regler, der gjaldt ved renovering med hensyn til tætningslag under varmtvandsbeholderen (som også står i bryggerset). Havde vi ladet være med at skifte klinker til plastmåtte, så havde vi fået erstatning, for så ville alt jo være gjort i henhold til det reglement, der gjaldt, da bryggerset blev bygget (intet tætningslag krævedes under vv-beholderen). Så ja, det afhænger af, hvad man mener med renovering...

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
B Bassrunner sagde:
Vi skiftede klinker ud i bryggerset og lagde linoleum i stedet. Ingen anden renovering. Det gjorde, at vi ikke fik erstatning fra forsikringsselskabet ved en vandskade, da vi havde renoveret, men ikke fulgt de regler, der gjaldt ved renovering angående tætskit under varmtvandsbeholderen (som også står i bryggerset). Havde vi ladet være med at skifte klinker til linoleum, så havde vi fået erstatning, for så ville alt jo være gjort i henhold til det reglement, der gjaldt, da bryggerset blev bygget (intet tætskit krævedes under vv-beholderen). Så, ja det afhænger af, hvad man mener med renovering...
Jo det kan selvfølgelig ske men nogen må jo have informeret fs om, at I har renoveret/skiftet gulv? Man kunne jo lige så godt have fastholdt, at der altid har været linoleum...

S Stefan1972 sagde:
Jo så kan det ju såklart blive men nån lär jo ha informeret fb at ni renoverat/bytt matta? Man havde jo lige så godt kunne vidhålla at det altid været plastikmatte........
Jo. Men vi troede på at være ærlige. Troede bestemt ikke at de ville tolke det som at vi havde renoveret. Men man lærer af sine fejl! F.eks. at jeg nok skal skifte forsikringsselskab.

H Holmspel sagde:
Hvad er ifølge dig fejlen med 70'er-plastrør?

Har tjekket nogle af mine, og de er lige så gode som nye.

De fleste rør fra begyndelsen af 70'erne
er meget sprøde..

De kan revne, når man bryder en gulvbrønd op uden at man mærker det..

Det er også sådan, at jeg har læst forskellige steder, at levetiden på de rør er 40-50
år

Kan jo så være værd at skifte rørene, hvis man alligevel skal renovere

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.