Hej, har et hus fra -72 med kold loft. Jeg overvejer lidt at lægge gangbart gulv oppe på loftet. I dag er der kun en midtersti lagt med spånplader.

Hvis man vil udvide gangbart område, hvordan skal man så gå frem for ikke at skabe fugt-/problemer?

Tænker jeg rigtigt, at man måske bør lægge lægter ovenpå tagspærene, og ovenpå det gangbart materiale, for i så fald at skabe et luftspalte mellem den nuværende isolering og gangbart materiale, eller er luftspalten helt unødvendig?

I dag ligger der papir over isoleringen. Ødelægger jeg isoleringsevnen, hvis jeg sætter lægter/gangbart ovenpå tagspærene, da disse ligger under papiret?

• Loftet i et hus fra 1972 med synlige træspær og spånskivegang i midten, som diskuteres ift. fugt- og isoleringsproblemer ved gulvlægning.
Jeg tænkte på at lægge gulv, men det er ikke blevet gjort mere end at jeg "taget hvad man haver" og gjort der hvor jeg har haft brug for gulv.
Til sidst følte jeg, at det var overkurs at lave gulv overalt.
Jeg har lavet af plader eller brædder bare.

• Synes
Nygge72
  • Laddar…
N Nygge72 sagde:
I dag ligger der jo papir over isoleringen. Ødelægger jeg isoleringsevnen, hvis jeg sætter regler/gangbart på tagspærene, da disse ligger under papiret?
Hvor langt under isoleringens beskyttelsespapir ligger tagspærenes underrammer? Hvis der er stor højdeforskel, klemmer du jo isoleringen sammen, og den isolerer dårligere, hvis du lægger gulvbrædder tæt til tagspærene. Så hvad er højdeforskellen? Hvis det er mere end en centimeter, ville jeg foretag pålægning på tagspærene, så jeg kom op i samme højde som isoleringen, og derefter lægge længdegående gulvplanker på tværs af tagspærernes retning. Sådanne her altså: Fyrkantig träplanka i furu av B-kvalitet, med specifikationer om storlek, kostnad och tillgängliga längder. (Disse findes i det sydlige Halland, så du må finde lignende i dit område)

Hvor høje er for øvrigt tagspærenes underrammer? Og hvor tyk er isoleringen? Du kunne måske benytte lejligheden til at isolere lidt mere, inden du lægger gulvet igen.

KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Hvor langt under isoleringens beskyttelsespap ligger spærernes underrammer?
Hvis der er stor højdeforskel, så klemmer du jo isoleringen sammen, og den isolerer dårligere, hvis du lægger gulvbrædderne tæt op imod spærerne.
Så hvad er højdeforskellen?
Hvis det er mere end en centimeter, ville jeg supplere på spærerne, så jeg kom op i jævn højde med isoleringen, og derefter lagt længdegående gulvplank på tværs af spærrernes retning. Sådanne her altså:
[billede]
(Disse findes i syd Halland, så du skal finde lignende i dit nærområde)

Hvor høje er for øvrigt spærernes underrammer? Og hvor tyk er isoleringen?
Du kunne måske tage lejligheden til at isolere lidt mere, inden du lægger bjælkelaget igen.
Tak for tipset. Skal tjekke det ud.

Isoleringen er ikke mere end ca. 20, tror jeg, da det var vel omtrent det, man lagde i -72. Ville gerne isolere lidt mere, men samtidig har jeg læst, at huse med koldloft kan få meget fugt/skimmelproblemer ved ekstra isolering, og nu er loftet stadig fint (hvad jeg kan se) efter godt 50 år, så jeg er lidt bange for, at jeg ville ændre billedet med det. Samtidig måler jeg fugten deroppe, og det varmere klima på det seneste har også gjort, at fugtigheden ligger på grænsen, synes jeg.

Så vi må se om lidt, da jeg gerne vil have en længere måleperiode, hvis det fortsætter på denne måde. I så fald må jeg nok tage skridt til at få fugtigheden lidt ned, og så kan det jo blive tale om at efterisolere med.

N Nygge72 sagde:
Tak for tippet. Skal tjekke det.

Isoleringen er ikke mere end ca. 20 vil jeg tro, da det var vel cirka det man lagde -72. Ville gerne isolere lidt mere, men samtidig har jeg læst, at huse med koldtag kan få meget fugt/skimmel problemer ved efterisolering, og nu er taget stadig fint (hvad jeg kan se) efter godt 50 år, så er lidt bange for, at jeg ville ændre på det. Samtidig måler jeg jo fugten deroppe og det seneste tiders varmere klima har også gjort, at fugtigheden ligger på grænsen, synes jeg.

Så vi får se om et stykke tid, når jeg vil have en længere måleperiode, om det fortsætter på denne måde. I så fald får jeg nok gøre noget for at få fugtigheden lidt ned, og da kan det jo blive tale om at efterisolere med
Jepp, Fik rådet af inspektøren da jeg købte dette køkken som er fra -62 at IKKE efterisolere koldtaget. Skulle jeg ønske at gøre det i fremtiden, så skulle jeg dels have mekanisk udsugning eller endnu bedre FTX samt noget tilsvarende "TrygghetsVakten Vind" for virkelig at sikre, at der ikke bliver fugt.

Har installeret FTX og sidder netop og bestiller Raspberry Pie for at bygge en egen version af trygghetsvakten bare fordi det er sjovt.

Så når jeg får det op at køre, vil jeg nok efterisolere.

M MrDizzy sagde:
Jepp, Fick rådet af besigtigelsesmanden da jeg købte dette køkken som er fra -62 at IKKE efterisolere det kolde loft. Skulle jeg ønske at gøre det i fremtiden så skulle jeg dels have mekanisk udsugningsluft eller endnu bedre FTX samt noget tilsvarende "TrygghetsVakten Vind" for virkelig at sikre, at der ikke bliver fugt.

Har installeret FTX og sidder netop og bestiller Raspberry Pie for at bygge en egen variant af tryghedsvagten bare fordi det er sjovt.

Sen når jeg har fået det i gang kommer jeg nok til at efterisolere
Ja det er tryghedsvagten jeg har kigget på med hvis jeg skal afhjælpe. Spændende at bygge selv :)

• Synes
MrDizzy
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.