Jeg ville gerne lægge et lys marmorlignende gulv i drivhuset og har fundet nogle fliser. Spørgsmålet er, om de virkelig skal være 20 mm tykke, når man lægger dem i afretningssand?
Jeg har søgt på internettet og finder nogle oplysninger om at lægge fliser udendørs, og der står, at de bør være 20 mm. Dog finder jeg ikke mange i 20 mm at vælge imellem og slet ingen med et ret hvidt udseende. Jeg finder en del i 10 mm tykke i forskellige størrelser.
I drivhuset vil det være frostfrit, så sandet bør ikke bevæge sig særlig meget. Hvad tror I om at bruge 10 mm tykkelse? Hvilken flisestørrelse er så mest holdbar? Jeg tænker, at en lille flise, lad os sige 15x15 cm, næppe vil revne, men den kan måske vippe, hvis lasten kommer tæt på et hjørne, da sand kan give sig. En meget stor flise, lad os sige 90x90, vil næppe vippe, men kan selvfølgelig knække, hvis underlaget ikke er perfekt. Jeg gætter på, at et sted imellem er optimalt?
Jeg har søgt på internettet og finder nogle oplysninger om at lægge fliser udendørs, og der står, at de bør være 20 mm. Dog finder jeg ikke mange i 20 mm at vælge imellem og slet ingen med et ret hvidt udseende. Jeg finder en del i 10 mm tykke i forskellige størrelser.
I drivhuset vil det være frostfrit, så sandet bør ikke bevæge sig særlig meget. Hvad tror I om at bruge 10 mm tykkelse? Hvilken flisestørrelse er så mest holdbar? Jeg tænker, at en lille flise, lad os sige 15x15 cm, næppe vil revne, men den kan måske vippe, hvis lasten kommer tæt på et hjørne, da sand kan give sig. En meget stor flise, lad os sige 90x90, vil næppe vippe, men kan selvfølgelig knække, hvis underlaget ikke er perfekt. Jeg gætter på, at et sted imellem er optimalt?
Ja altså, nok kommer jeg til at gøre det ordentligt, men hvis du med det mener, at jeg skal støbe en plade, har jeg ikke til hensigt at gøre det, mest på grund af at jeg ved behov vil kunne grave op og ændre med vandingsledninger, der løber under det tænkte drivhusgulv, men også fordi det er dyrere. Yderligere en fordel med sand under i drivhuset er, at vand kan løbe ned mellem fliserne og blive suget op.
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 292 indlæg
Jeg er mere tvivlsom på, at det bliver godt. Vil en 15x15x1cm plade virkelig ligge stille?
Udeklinker er jo 20mm tykkelse, og det bør fungere at have større plader uden at de flytter sig eller går i stykker.
Udeklinker er jo 20mm tykkelse, og det bør fungere at have større plader uden at de flytter sig eller går i stykker.
Præcis, det tror jeg heller ikke, altså at en 15x15x1cm ligger stille. Derimod tror jeg, at en større plade ligger stille, men risikoen for knækning stiger i stedet. Spørgsmålet er, hvad der er en optimal størrelse, når vi taler balancen mellem lille, som ikke ligger stille, og stor, som kan knække ved 10mm tykkelse.
Det er typ noget sådan her, jeg ville ønske at lægge:
https://www.bygghemma.se/golv-och-v...c-florens-carrara-vit-matt-30x60-cm/p-1013370
Det er typ noget sådan her, jeg ville ønske at lægge:
https://www.bygghemma.se/golv-och-v...c-florens-carrara-vit-matt-30x60-cm/p-1013370
Jeg tror ikke, det vil fungere med klinker på sand. Bliver for ustabilt. Jeg ville hellere lægge nogle lyse belægningssten. Hvis du absolut vil have marmor, så kunne det måske lade sig gøre at købe større betonfliser, typ havefliser og lime nogle felter marmorklinkers på hver flise. Limet/klæberen bør selvfølgelig være frostsikker og nogenlunde fleksibel, så du kan flytte rundt på betonfliserne uden at klinkerfliserne slipper
Ah, så er jeg med, også kaldet jordfugtig beton. Ja, det er selvfølgelig en idé, det bliver jo porøst, så det er ikke så svært at bryde op, hvis man skulle få brug for det (Jeg har ledninger til automatisk vanding, der går i jorden under nu).
Hvordan gik det med dette? Overvejer nemlig selv at lægge tyndere granitkeramik på sand/grus.
Klik her for at svare