Hej
Tænker lægge sporede gulvspånplader 22 mm til gulvvarme i gammelt hus (træbjælkelag med cc 55-ish).
Vil sikre stabiliteten og tænker at kortlægge.
Har dog 15 mm byggehøjds-margen, så overvejer om jeg kan opnå samme stabilitet ved at lægge 15 mm krydsfiner (i stedet for at kortlægge).
Er krydsfiner ok som undergulv, hvis man lægger sporede gulvspånplader over?

Det er helt OK med krydsfiner under spånpladen. Derimod overvejer jeg, hvad der er den rigtige strategi for dig. Hovedproblemet i ældre huse (de behøver ikke at være særlig gamle i det hele taget) er ofte, at gulvbjælkerne har for lang spændvidde til at få en acceptabel svigt. Det kan være, at du bør satse på at skrue-lime både krydsfiner og spånplade. Hvilken spændvidde har bjælkerne, og hvad er deres dimensioner? Kortlinger løser nogle problemer men langt fra alle.

J justusandersson sagde:
Det er helt ok med krydsfiner under spånpladen. Alligevel overvejer jeg, hvad der er den rigtige strategi for dig. Hovedproblemet i ældre huse (de behøver ikke at være særligt gamle i øvrigt) er ofte, at gulvbjælkerne har for lang spændvidde til at få en acceptabel bøjning. Det kan være, at du bør satse på at skrue lime både krydsfiner og spånplade. Hvilken spændvidde har bjælkerne, og hvilke er deres dimensioner? Kortlingar løser nogle problemer, men langt fra alle.
Spændvidden er 6 meter som længst, og bjælkerne har dimensioner på 3x9 tommer, så det føles stabilt i det mindste, så jeg nøjes med at lægge krydsfiner for at løse stabilitet/bøjning mellem bjælkerne, derefter springer jeg kortlingar over.

6 meter er alt for lang spændvidde selv for 3x9 tommer. Både med hensyn til nedbøjning og svigt. Jeg vil forsøge at svare dig lidt mere udførligt senere i dag.

Man bør være opmærksom på, at normerne har ændret sig over tid, især når det gælder trægulvbjælkelag. Det, der var OK i 30'erne, er ikke OK i dag. Som jeg ser det, er der ingen tvivl om, at nutidens krav bedre matcher virkeligheden end de ældre.

Jeg vil anbefale at skrue og lime 30 mm konstruktionskrydsfiner (maxdimensionen) på gulvbjælkerne. K-krydsfiner er betydeligt stivere end spånplader og fordeler punktlaster bedre over et større areal. Ulempen (udover at det bliver dyrere) er, at du skal indsætte regler på tværs mellem gulvbjælkerne, så du kan lime og skrue også de langsgående samlinger i. Disse skrue-regler, en slags minikortlingar, behøver ikke have samme højde som gulvbjælkerne. Det er nok med 45x70 mm.

• Synes
Novisen10 og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.