Plantegningen for det nye toilet betyder desværre, at jeg skal krydse en tværbjælke til rørføring. Desværre er det også et 110 afløbsrør til toilet, der skal igennem. Bjælken er 240 mm, og røret skal igennem lige over midten! Hullet bliver ca. 1,5 meter fra det ene fastgørelsespunkt og 3 meter fra, at det hviler på en bærende væg! Jeg har læst en masse andre tråde, men intet byggeri er jo det andet ens!
Jeg er ikke begejstret for at krydse bjælken, men jeg har intet valg.
Jeg har forstærket med klodser til begge tilstødende bjælker (cc 60) på begge sider af gennemgangen og skal nu forstærke på begge sider af hullet!
Spørgsmålet er, hvad skal jeg forstærke med? Jeg har OSB hjemme, som er blevet til overs. Er den tilstrækkelig i tykkelse? Har også spånplade hjemme! Har læst om 22mm krydsfiner, men hvor finder jeg så tyk (Byggmax har kun 12mm). Hvad skal jeg bruge af lim, inden jeg skruer?
Bør jeg bruge metal i stedet?
Jeg er ikke begejstret for at krydse bjælken, men jeg har intet valg.
Jeg har forstærket med klodser til begge tilstødende bjælker (cc 60) på begge sider af gennemgangen og skal nu forstærke på begge sider af hullet!
Spørgsmålet er, hvad skal jeg forstærke med? Jeg har OSB hjemme, som er blevet til overs. Er den tilstrækkelig i tykkelse? Har også spånplade hjemme! Har læst om 22mm krydsfiner, men hvor finder jeg så tyk (Byggmax har kun 12mm). Hvad skal jeg bruge af lim, inden jeg skruer?
Bør jeg bruge metal i stedet?
Er det bare en bjælke, ville jeg have lavet en afveksling i stedet. Sav bjælken over, sæt tværbjælker i bjælkesko mod de nærliggende bjælker, hæng derefter den afsavede bjælke i bjælkesko mod tværbjælkerne. Skrueklæber du derefter spånplade og gulvgips, så holder det helt fint.
Nja, jeg var nok lidt uklar! Har svært ved at forstå begreberne hvad der er bjælkelag, tværbjælke etc... Tværbjælke i dette tilfælde, da den løber mellem de længdegående ydervægge.
Det handler om anden etage, og det er underdelen på en spær (spærene har cc 120). Eftersom konstruktionen med spær er bærende i sig selv, er det vel ikke helt heldigt at lave huller i konstruktionen...
Det handler om anden etage, og det er underdelen på en spær (spærene har cc 120). Eftersom konstruktionen med spær er bærende i sig selv, er det vel ikke helt heldigt at lave huller i konstruktionen...
Med lige over midten mener jeg, at centrum i hullet, der skal tages op, kommer lige over midten. Dvs. centrum bliver 130-140 mm set nedenfra. Jeg kan eksperimentere lidt, men risikerer så eventuelt dårlig hældning.
Gulvet bliver gulvspån og derefter gipsplader ovenpå!
Gulvet bliver gulvspån og derefter gipsplader ovenpå!
Hej,
Jeg brugte 15mm plyfa fra K-rauta (ret så dyr sammenlignet med ByggMax 12mm) men nu tror jeg, at jeg kan placere en kampvogn der uden problemer...
Der findes nogle forskellige typer krydsfinér, lige K-krydsfinér havde de ikke hørt om hos K-rauta...
Men jeg valgte den, der var stærkest (og ikke lakeret, da jeg brugte puretan- eller hvad det nu hedder -trælim)
Limmet var lidt kraftigt, jeg prøvelimede på et stykke, som jeg skruede fast på en gulvbjælke. Limet skummer (og ekspanderer?) efter et stykke tid, nu når det er tørt sidder det som et bjerg.
/R
Jeg brugte 15mm plyfa fra K-rauta (ret så dyr sammenlignet med ByggMax 12mm) men nu tror jeg, at jeg kan placere en kampvogn der uden problemer...
Der findes nogle forskellige typer krydsfinér, lige K-krydsfinér havde de ikke hørt om hos K-rauta...
Men jeg valgte den, der var stærkest (og ikke lakeret, da jeg brugte puretan- eller hvad det nu hedder -trælim)
Limmet var lidt kraftigt, jeg prøvelimede på et stykke, som jeg skruede fast på en gulvbjælke. Limet skummer (og ekspanderer?) efter et stykke tid, nu når det er tørt sidder det som et bjerg.
/R
Klik her for at svare