S
Hej, vi satte skorstensdæksler på vores skorstene, men skorstenene har en del år på bagen, og mørtlen er begyndt at smuldre. Dækslet har forstærket vindens mulighed for at rykke kronen, specielt på en skorsten som efter to heftige storme nu har flyttet sig nogle centimeter til siden.

Heldigvis går skorstensdækslet nedenfor kronen og forhindrer kronen i at falde ned. I det mindste indtil næste storm. Problemet er, at taget har 45 graders hældning, så man løber ikke lige op. Det skal helst være vindstille og tørt.

Så mit spørgsmål er, om jeg skal finde en god dag, hvor jeg kan gå op og løfte den af, skrabe den ren for mørtel og ligeledes teglstenene og så lime den med PL800? Skorstenen bruges lige nu som kanal til emhætten.

Eller skal jeg vente til det bliver sommer og varmt, så jeg kan mure den fast med mørtel?

Jeg vil jo helst ikke vente til sommeren på grund af risikoen for at den falder af og skader taget og i værste fald os eller en anden.

DanielF sagde:
öJeg vil jo helst ikke vente til sommeren pga risikoen for at den falder af og skader taget og i værste fald os eller nogen anden.
Tja, du gav jo selv svaret på dit spørgsmål.

Personlig sikkerhed går først. Andre som kan skades men naturligvis skal det være sikkert for den som skal op og fixe kronen også....
Spær af risikoområdet om nødvendigt indtil det er fixet.

S
Lidt usikker på om PL800 fungerer til dette job, eller om jeg skal vente, indtil jeg kan bruge mørtel. Det var spørgsmålet. :)

Har ikke viden om PL800 men hvis du overvejer muligheden med murbruk så ville jeg i stedet bruge kakelfix.

Jeg tror ikke PL800 vil hjælpe så længe. Hvis cementen er begyndt at smuldre, så er den. Limet vil kun hæfte på overfladen og ikke binde sig i dybden, som du ville have brug for. Den langsigtede løsning er at mure en ny krone op fra et stabilt underlag.
Du kan måske sikre kronen ved at bygge en midlertidig støtte af nogle reglar.
To reglar i omvendt V på hver side af skorstenen, og en reglet krave rundt om kronen. Samt et par reglar mellem den nederste del af V-benene og kronestøtten. Så flyttes kraften fra kronen til taget.

Lidt i denne retning:
http://www.fasadokakel.se/showroom/skorsten-villa-laenkarna/faerdigbyggd-staellning.aspx

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.